Samverkan fritidshem och skola. Fritidshems‑ och klasslärares perspektiv om att samarbeta kring elever med behov av särskilt stöd
Syftet med projektet är att undersöka och analysera samverkan mellan fritidshem och skola kring elever med behov av särskilt stöd från ett fritidshemslärar- och klasslärarperspektiv.
Syfte, Mål och BeskrivningAtt undersöka och analysera samverkan mellan fritidshem och skola kring elever med behov av särskilt stöd från ett fritidshemslärar- och klasslärarperspektiv. Målgruppen är fritidshemslärare och klasslärare som arbetar i skolor med fritidshemsverksamhet och med elever med behov av särskilt stöd. Pedagoger ges möjlighet att beskriva vardagsarbetet med elevers behov av särskilt stöd och samverkan kring dessa elever. Målen för förstudien är att öka förståelsen för fritidshems-och klasslärares samverkan och arbete med elever med behov av särskilt stöd samt öka kunskapen om behoven av samverkan mellan skola och fritidshem. I studien ingår även att belysa goda exempel på samverkan mellan fritidshems-och klasslärare kring arbetet med elever med behov av särskilt stöd. Kunskapsbidraget kan skapa förutsättningar för ökad kvalitet på utbildningarna och fördjupade kunskaper om hur fritidshems- och klasslärare samverkar kring med elever med behov av särskilt stöd. Eftersom barn i behov av särskilt stöd ofta är aktuella i andra sammanhang, t ex elevhälsa, barnmedicin, och barn psykiatrin kan förstudie också bidra med kunskaper för vårdutbildningar samt psykologprogrammet. Projektet ingår i programmet Framtidens Välfärd: Vård och Skola. |
Fakta
Projektperiod
230101-240831