När du vill utveckla en ny eller en befintlig kurs är det första steget att fundera på vad kursens syfte är. Vilka mål finns uppsatta? Vad ska studenterna lära sig? Vilka kunskaper vill du förmedla och vilka färdigheter ska studenterna tillskaffa sig? När du väl kommit underfund med vad målet eller målen är, behöver du ta reda på hur du som lärare ska utforma kursens innehåll för att underlätta för studenterna att ta sig dit. Ett viktigt steg blir att formulera tydliga lärandemål som sedan fungerar som utgångspunkt för kursens innehåll.
Läs mer om hur du kan utforma dina lärandemål | |
Se lärobjekt om lärandemål som rödtråd (öppnas i nytt fönster) |
När du vill utveckla en ny eller en befintlig kurs är det viktigt att studenterna får tillräcklig, korrekt och tydlig information om kursens lärandemål, innehåll och examinationsformer. Läs mer om detta i dokumentet nedan.
Läs mer om att skapa en fungerande studiehandledning | |
Se lärobjekt om att skapa en fungerande studiehandledning (öppnas i nytt fönster) |
Examinationen och examinationsformerna driver studentens lärande (eng. assessment drives learning) d.v.s. återkoppling och examination har stora möjligheter att stimulera studentens lärande och examinationen bör därför vara lustfylld och kvitto på vad studenten lärt sig.
Läs mer om utveckling av examinationsformer | |