Lärares kännedom om egna lärstilar kan öka motivationen

Skriv ut

För att möta olika elevers behov och preferenser är det viktigt att lärare har kännedom om diskrepansen mellan sina elevers kognition, motivation och andra påverkansfaktorer å ena sidan och sitt eget sätt att förhålla sig till lärande, undervisningsämnet och elevgruppen å den andra. Lärare som reflekterar över sina egna lärstilar och hur dessa påverkar undervisningen och som dessutom förstår elevgruppen, kan öka elevernas måluppfyllelse.

Lena Boström, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet, har i en studie jämfört lärares och gymnasieelevers preferenser gällande lärstilar. Studien baseras på 53 gymnasielärares och 102 gymnasieelevers enkätsvar och uppgifterna samlades in mellan 2008 och 2010. Elevgruppen bestod av elever som läser på Samhällsvetarprogrammet, Elprogrammet och Hotell och restaurang. Lärare och elever svarade på enkäten Productivity Environmental Preference Survey som består av 100 påståenden och fångar individernas olika preferenser.

Skolverket har refererat studien. Läs mer här .

Aktuell forskning

Ladda ned hela artiklen här