Jakob Billmayer, Pedagogik

Skriv ut

Jag undersöker lärares klassrumsarbete i Bayern (Tyskland) och Sverige. Vilken roll regler och disciplin spelar och vilka växelverkningar det finns mellan olika skolsystem och lärares praktik. Mitt mätinstrument konstruerade jag ur Övervakning och straff av Michel Foucault.

Namn: Jakob Billmayer.
Ämne:
Pedagogik.
Institution: UTV, institutionen för utbildningsvetenskap.
Ålder:
I januari 2013 fyller jag 30.

Varför blev du doktorand?
Jag har sedan länge haft ett intresse för skolans kulturella sida, redan när jag läste Skandinavistik och kulturvetenskap i Berlin och så hittade jag ett tema som jag blev nyfiken på. Jag skulle nog ha läst de flesta böckerna av rent intresse i alla fall, men nu är det mitt yrke att jobba med detta tema.

Hur ser en vanlig vecka ut?
Jag tror inte att jag har upplevt en enda vecka som är lik den föregående. Som doktorand har man många olika uppgifter. Man läser kurser och undervisar i andra, läser och letar efter nya texter, planerar empiriinsamling, handleder studenter, får handledning själv, deltar i möten och så händer det alltid något oväntat.

Vad vill du göra när du är klar med forskarutbildningen?
Jag skulle gärna vilja fortsätta jobba på universitetet, som lärare och forskare – och någon gång vill jag vara ”expert” på TV.