Pedagogik som vetenskapligt ämne har som huvudsaklig uppgift att beskriva, förstå och förklara historiska och samtida påverkansprocesser såsom fostran, utbildning, undervisning och lärande inom en samhällelig kontext.
Påverkansprocesser finns i förskolan, skolan och andra utbildningssammanhang, men också till exempel i barnuppfostran, personalarbete, behandling och information i sjuk- och hälsovården, träning och tävling i idrotten, i marknadsföring med mera. Den gemensamma nämnaren är att utbildning, lärare, föräldrar, beteendevetare, läkare, tränare och marknadsföring bidrar till att elever, barn, personal och kunder, patienter, idrottare, publik och konsumenter inlemmas i samhället och i olika i sociala sammanhang.
Idag bedrivs forskning i pedagogik vid Mittuniversitetet inom områdena e-lärande, forskning om utvärdering och utvärderingsforskning, skolutveckling och skolledarskap samt undervisning och lärande.
Pedagogik utgör en väsentlig del av lärarutbildningsprogrammen och ingår som huvudområde i Beteendevetenskapligt program med inriktning mot datavetenskap/humanvetenskapligt ämnesområde som ges vid Mittuniversitetet. Pedagogik kan även kombineras med andra beteendevetenskapliga ämnen. Magister- och masterprogram liksom utbildning på forskarnivå i pedagogik erbjuds också.
Mittuniversitetet ger i dag kurser i pedagogik på grundnivå, avancerad nivå samt på forskarnivå. Kurserna kan ingå som huvudområde i en kandidat-, magister-, master- eller forskarexamen. Kurser ges både som helfarts-, halvfarts- och kvartsfartskurser. De senare ger dig möjlighet att kombinera yrkesarbete och studier. Dessutom ges vissa special- och fortbildningskurser inom ämnet.
Efterfrågan på personal med kompetens i pedagogik finner man inom såväl privat som offentlig sektor, till exempel vårdsektor, utbildningsväsende, enskilda organisationer, privata företag och fritidsverksamhet.