Ansökan
Det första steget i ansökan om att få studera utomlands är att ansöka online om en nominering till en av Mittuniversitetets utbytesplatser. Om du blir nominerad till en plats är nästa steg att skicka in ansökningshandlingar till det utländska partneruniversitetet.
Utlandsstudier 2015-16!
Ansökan om en plats vid ett partneruniversitet under läsåret 2015-16 stängdes den 24/2, 2015. Information om möjlighet att söka restplatser kommer att publiceras här i slutet av mars.
Om du har generella frågor om utlandsstudier är du välkommen att höra av dig till Maria Laven på International Office eller så kan du höra av dig direkt till den internationella kontaktpersonen på den avdelning där du studerar.
Förberedelse inför din ansökan (ansökan är nu stängd)
Följande dokument behöver du ha tillgängliga på pdf att ladda upp i din online ansökan:
1. Personligt brev
Det personliga brevet ska vara 1-2 sidor på engelska och ge en uppfattning om vem du är och hur utlandsstudierna passar in i din utbildning och framtida karriär.
Brevet ska innehålla följande uppgifter:
- Personlig information (vem du är, tidigare studier, erfarenheter)
- Syfte med utlandsstudier och hur det kommer att påverka dig och dina framtida studier/karriär. Motivering till valt ämne och universitet ska också ingå.
- Hur du kan bidra till att fler studenter reser utomlands för studier.
Brevet kan vara på svenska om du skall åka till ett lärosäte där man använder ett nordiskt språk som undervisningsspråk. Spara brevet som pdf på din dator.
2. Studieintyg
Utdrag från ladok som visar hittills avklarade kurser. Du kan själv skriva ut det från studentportalen eller hämta ett vid studentexpeditionen på din avdelning. Spara intyget som pdf på din dator.
3. Ev. intyg på språkfärdigheter
Partneruniversitet i Australien samt vissa amerikanska partneruniversitet kräver TOEFL-test eller liknande intyg över engelskkunskaper. Även den som söker icke-engelskspråkiga kurser behöver bifoga dokumentation på dessa språkkunskaper. Dessa intyg kan bifogas direkt med ansökan ELLER i senare skede.
4. Erasmusstipendieansökan (Word)
Gäller endast för utbytesstudier inom Europa. För att kunna fylla i denna blankett korrekt behöver du veta terminsdatum vid det planerade värduniversitetet. Denna blankett kan antingen laddas upp i online ansökan ELLER lämnas in i efterhand.
5. Ev. övriga intyg
Intyg över eventuella engagemang inom studentkårens internationella utskott eller engagemang som studentambassadör. Detta ger extra meritvärde till din ansökan.
När du har de nödvändiga dokumenten färdiga och sparade på din dator kan du fylla i onlineansökan via länken nedan (ansökan är nu stängd men kommer att öppnas för restplatser senare. Information kommer att publiceras här i slutet av mars).
Fyll i ansökan, ladda upp de pdf-filer som efterfrågas, och skicka in. Observera att denna ansökan endast gäller utbytesstudier vid ett partneruniversitet (ej praktik).
Besked och svarskrav
Besked om nominering till utbytesplats skickas via e-post cirka 2 veckor efter sista ansökningsdag. Om du väljer att tacka ja till din plats så blir du kontaktad med information om hur du går vidare med ansökan till värduniversitetet. Ett uteblivet svar tolkas som ett nej.
För mer information om ansökningsprocessen, kontakta maria.laven@miun.se (International Office).