Kursplan för: Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Marknadskommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (A), Market Communication, 7,5 CreditsAllmänna data om kursen
Kurskod: MK033G
Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Progression: (A)
Namn (inriktning): Marknadskommunikation
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap
Inrättad: 2007-11-05
Fastställd: 2007-12-07
Senast ändrad: 2014-12-11
Giltig fr.o.m: 2015-01-19
Syfte
Syftet med kursen är att ge kunskaper om grundläggande teorier och begrepp inom marknadsföring med fokus på marknadskommunikation. I kursen diskuteras marknadsföringens mikro- och makro miljö, målformulering, strategiska överväganden, samt målgrupper och olika kanalval utifrån ett kampanjperspektiv.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- definiera och förklara grundläggande teorier, historisk utveckling, begrepp, modeller och sammanhang inom marknadsföring och marknadskommunikation samt användbarheten och begränsningarna hos desamma
- beskriva hur processen kring planering och genomförande av marknadskommunikationsplaner går till
- beskriva och diskutera möjliga budskaps- och kanalval samt argumentera för vad som ger största möjliga genomslag
- reflektera kring en kampanj utifrån budskapsutformning i förhållande till tänkta målgrupper
- beskriva hur den digitala utvecklingen påverkar arbetet med marknadskommunikation
Innehåll
Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter och principer inom marknadsföring. Kursen belyser kopplingen mellan marknadsföring, marknadskommunikation och samhällskommunikation.
Kursen tar upp olika verktyg inom området marknadskommunikation samt hur dessa verktyg kan användas i syfte att kommunicera med en organisations omvärld.
Kursen beskriver processen med att arbeta fram en marknadsplan, d.v.s. kursen tydliggör hur olika budskapsstrategier och kanalval för marknadskommunikation kan integreras i en kampanjsituation.
Kursen avslutas med en kampanjanalys med fokus på utformning av budskap i förhållande till tilltänkta målgrupper.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar.
Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.
Examination
Campuskursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar såväl individuellt som i grupp. Vissa kursmoment är obligatoriska på campuskursen.
Distanskursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Duncan, Tom / Moriarty E., Sandra
Titel: A Communication-Based Marketing Model for Managing Relationships
Upplaga: 1998
Kommentar: Journal of Marketing , Vol. 62 (April 1998), 1-13
Författare/red: Grunig, James E, Grunig Larissa A
Titel: The Relationship between public relations and marketing in excellent organisations: evidence from the IABC study
Upplaga: 1998
Kommentar: Forskningsartikel: Journal of Marketing Communications 4Sidor: 141-162
Författare/red: Kotler, Philip / Armstrong, Gary / Harris, Lloyd / Piercy, Nigel F
Titel: Principles of marketing, European edition
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson
Författare/red: Svensson, Peter / Östberg, Jacob
Titel: Marknadsföring, människor och interaktion
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
Titel: Marknadsföringslagen 2008:486
Upplaga: 2008
Kommentar: https://lagen.nu/2008:486
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Kursen kan även räknas in i huvudområdet Företagsekonomi.