Grafisk profil
En gemensam grafisk profil för Mittuniversitetet är viktig för att ge ett enhetligt uttryck i vår kommunikation med omvärlden. Genom att konsekvent arbeta utifrån dessa riktlinjer ökar vi igenkänningen och får bättre genomslag.
Manualen är framtagen för att underlätta och säkerställa ramarna för detta arbete. Här finns till exempel regler för hur logotyp ska användas, vilka typsnitt som ska användas samt riktlinjer för hur accidensmaterial och våra mest använda trycksaker ska se ut. Du får också vägledning när det gäller bildmanér och textbudskap.
Mittuniversitetets grafiska profil återspeglar tanken om ett universitet som står för närhet, nyfikenhet och nytta. Här talar vi tydligt om vilka vi är, vad vi står för och var vi finns. För i bruset av all kommunikation gäller det att nå ut till våra målgrupper med ett relevant budskap – på mottagarens villkor, på rätt nivå, i rätt kanaler och där man är mottaglig för information. Innehållet i den grafiska manualen baseras på vår varumärkeshandbok ”Mittuniversitetets varumärke”. En grundregel är att Mittuniversitetet alltid är avsändaren i all kommunikation oavsett vilken avdelning som producerar materialet. Tillsammans kan vi stärka varumärket och göra oss mer konkurrenskraftiga, såväl i regionen som nationellt och internationellt.