Utredning av organisation och administration

Skriv ut

Utredningen av roller och uppgifter inom central administration respektive fakultetsadministration har samordnats med uppdraget avseende strategi för verksamhetens förutsättningar.

I direktiven gavs följande förutsättningar för utredningen:

  • En lärosätesgemensam organisering av ekonomi, personal, kommunikation, ledningsstöd
  • Fakultetsvis organisering av ledningsstöd, utb/fo-administration, kvalitetssäkring/utveckling, nämndsstöd
  • Processledare för verksamhetsnära frågor – internationalisering, kvalitet, lika villkor, forskningsstrategin, utbildningsstrategin, samverkan

Organisation av utredningsarbetet

Universitetsdirektören har varit ansvarig och denna utredning var en precisering av uppdraget gällande strategi för verksamhetens förutsättningar.

Fakulteternas ledningsstöd har hanterats som en utvidgning av strategiuppdraget. HUV-fakultetens dekan har ansvarat för att genomföra ett särskilt utredningsarbete vad gäller fakulteternas organisering av utbildnings- och forskningsadministration. När det gäller processansvariga för lärosätesövergripande kärnverksamhetsnära frågor så har prorektor ansvarat för att ta fram ett underlag för detta område.

Administrativa nivåer och avdelningsstruktur

Huvudalternativet för utredningen av administrativa nivåer inom kärnverksamheten har varit att Miun ska ha två administrativa nivåer; central nivå/rektorsnivå respektive fakultetsnivå. Vilket också fastställdes av styrelsen den 31 oktober.

Fakultetsindelningen har inte ändrats i nuläget, uppgifter för dekan och nämnd blir i stora drag lika som nu. Det ska finnas en sammanhållen administrativ organisation för varje fakultet under en kanslichef samt en inre organisation genom vicedekaner (med ansvarsområden) och avdelningar.  

I förutsättningarna för utredning av en ny struktur inom kärnverksamheten ingår att institutionerna avskaffas och ersätts av en avdelningsstruktur.

Organisation av utredningsarbetet
Utredningen har genomförts fakultetsvis med respektive dekan som ansvarig. Dekanerna har lämnat ett gemensamt förslag och fakultetens prefekter har varit engagerade i utredningsarbetet man har även inhämtat fakultetsnämndens synpunkter.

Kollegial struktur

Den kollegiala strukturen behöver reformeras som en följd av de förändringar som ska genomföras. Dekanerna har haft till uppgift att driva denna diskussion med respektive nämnd och kollegier. Dekanerna har också ansvarat för samordning sinsemellan.

Beslut

Vid sammanträdet den 12 december 2012 fastställde universitetsstyrelsen förslaget till ny arbetsordning och organisationsplan som träder i kraft den 1 april 2013 (dokumentet finns i högermarginalen). 

Rektor beslutade den 12 mars 2013 om ny förkortningar, benämningar och organisationsenheter för den nya organisationen. (se högermarginal)