Rektorsprogrammet
Rektorsprogrammet är en akademisk utbildning på avancerad nivå. Den är obligatorisk för nyanställda rektorer, men vänder sig även till förskolechefer och andra med motsvarande ledningsuppdrag.
Utbildningen omfattar 30 högskolepoäng och genomförs under en treårsperiod. Tre olika delkurser på respektive 10 högskolepoäng ingår – skolledarskap, skoljuridik- och myndighetsutövning samt mål och resultatstyrning.
Utbildningens mål är att deltagarna får kunskaper om skolans ansvar när det gäller att ge elever och barn en likvärdig och rättssäker utbildning, att verksamheten riktas in på hög måluppfyllelse samt att skolarbetet utvecklas i förhållande till de uppsatta målen.
Ett unikt upplägg
Mittuniversitetets utformning av Rektorsprogrammet utgår från begreppet korstryck, som beskriver de olika lojaliteter och ibland motstridiga krav som ställs på dagens rektorer och förskolechefer. Dels ska de agera som resultatansvariga gentemot sina dubbla huvudmän, dels som verksamhetsansvariga, där de bland annat måste väga in faktorer som inte alltid rimmar med ställda krav.
Vårt fokus på skolledare som organisationsbyggare i en komplex omvärld löper därför som en röd tråd genom hela utbildningen. Det knyter nämligen samman rollen som resultatansvarig chef med rollen som verksamhetsansvarig ledare. Det professionella mästerskapet blir då en fråga om att i det vardagliga arbetet hantera korstrycket som är inbyggt i dessa skilda yrkesfunktioner.
Kunskap om korstrycket och insikt om att man som rektor eller förskolechef inte kan vara alla till lags i alla lägen är fundamental för det professionella utövandet. Det är Mittuniversitetet rektorsprogram i ett nötskal.
Upplägg och arbetssätt
Det praktiska genomförandet av Rektorsprogrammet har vi grundat på idén om korstrycket. Därför ser vi delkursen Skolledarskap som utbildningens kärna, eftersom den speglar det professionella arbetet, medan övriga delkurser uppmärksammar villkor och ramar för arbetet.
År 1
Skolledarskap del 1, påbörjas med ett övergripande introduktionspass
Skoljuridik och myndighetsutövning
År 2
Examination 1, av kursen Skoljuridik och myndighetsutövning
Skolledarskap del 2
Mål- och resultatstyrning
År 3
Examination 2, av kursen Mål- och resultatstyrning
Skolledarskap del 3
Examination 3, av kursen Skolledarskap 1-3
Hemarbeten
Kursdeltagarna förbereder närmast kommande seminarium, eller forskningscirkel, genom litteraturstudier. Utbildaren handleder. Parterna kommunicerar med stöd av lärplattformen.
Internat
Under internatdagarna introducerar vi olika kunskapsområden genom föreläsningar och litteraturpresentationer, samt ger läsanvisningar.
Seminarier
Under fysiska och nätbaserade seminarier behandlar vi litteraturen. Här sker också förberedelse av deltagarnas kommande praktikstudier.
Examinationer
Deltagarna examineras på sina respektive skriftliga dokumentationer.
Det kontinuerliga skrivandet är en aktionsorienterad form för lärande som genomsyrar hela programmet. För att ge deltagarna rätt förutsättningar för detta så använder vi en metodhandbok med fokus på dokument- och kulturanalys. Handboken är framtagen specifikt för Mittuniversitetets rektorsprogram. Denna metod tillåter väl integrerade examinationsformer där deltagarna får tillfälle att redovisa och även examineras på resultatet av sitt kontinuerliga skrivande.
Våra utbildare
Huvudföreläsare och examinatorer är, i enlighet med kraven på en akademisk utbildning på avancerad nivå, disputerade forskare och lärare. Några av dessa kommer också, tillsammans med andra medarbetare inom och utom universitet, vara verksamma som processledare och professionshandledare i forskningscirkelns seminarieform.
Anmälan
Skolhuvudmän är skyldiga att anmäla rektorer som anställts efter den 15 mars 2010 till Rektorsprogrammet eller en jämförbar utbildning i enlighet med obligatoriet (SFS 2009:1521).
Anmälan sker av skolhuvudmannen till Skolverket. Anmälningsomgången för höstterminen 2015 öppnar den 23 mars. Läs mer på Skolverkets hemsida.
Ladda ned broschyren om Rektorsprogrammet vid Mittuniversietet här.