Logotyp
Logotypen består av två element, den blå-gula symbolen och ordmärket, det vill säga namnet. Den blå-gula symbolen kan ses som en bild av den region vi verkar i, där det blå i symbolen kan vara både fjälltoppar (fjällregionen) och vågor på havet (kustregionen). Och det gula kan symbolisera solen och ljuset. Genom att symbolen vridits en aning bildas även ett "M" i mitten.
I en alltmer internationell miljö känns det naturligt att låta det engelska namnet vara en del av Mittuniversitetets logotyp. Därför består ordmärket både av det svenska och det engelska namnet med en skiljelinje däremellan.
Mittuniversitetets logotyp är en vidareutveckling av den logotyp som varit Mitthögskolans starka kännetecken. Den blå och gula färgen finns kvar men har renodlats för att lättare kunna återges i tryck. Symbolens grundform finns också kvar men proportionerna har blivit mer harmoniska och kanterna har rundats av för att ge ett mjukare och mer dynamiskt intryck.
Anvisningar
Helsvensk eller engelsk variant. Av erfarenhet vet vi att det kan finnas tillfällen då det passar bättre att använda till exempel en engelsk eller en svensk variant av logotypen. Huvudregeln är dock att den internationella logotypen ska användas.
Färg eller svart/vit
Logotypen kan återges i svart/vitt eller i färg på en mörk bakgrund. Logotypen kan också återges i färg på svart bakgrund. Den bör inte återges i färg på blå eller gul bakgrund.
Storlek
Minsta måttet för att återge logotypen är 30 mm bredd. Reproduceras logotypen i mindre skala blir läsbarheten inte tillräcklig. Logotypens proportioner (bredden i förhållande till höjden) är fasta och ska aldrig förändras.
Logotypens frizon
För att logotypen ska komma till sin rätt är det viktigt att säkerställa en frizon runt logotypen. Storleken på frizonen utgörs av höjden på versala ”M” i ordmärket. Inga grafiska uttryck så som ramar, färgplattor med mera får förekomma innanför frizonen.
Speciella rekommendationer
När det gäller utformning av till exempel skyltar, annonser eller profilprodukter kan speciella rekommendationer vara aktuella.
Om det uppstår tveksamheter kring hur logotypen ska användas, kontakta Matilda Eliasson, profilansvarig på kommunikationsavdelningen.