Katja Gillander-Gådin
Bakgrund
Jag har arbetat med folkhälsofrågor sedan slutet av åttiotalet och varit inblandad i projekt som handlar om allergier bland barn och ungdom, våld mot kvinnor och barn, kvinnors och mäns hälsa ur ett genusperspektiv, sjukfrånvaro bland kvinnor i offentlig sektor samt skolelevers arbetsmiljö.
Jag disputerade vid Umeå universitet 2002 på avhandlingen 'Does the psychosocial environment matter for health? A study of pupils in Swedish compulsory school from a gender perspective'. Jag har arbetat som lektor i folkhälsovetenskap vid Mittuniversitetet sedan 2003, blev docent 2010 och professor i folkhälsovetenskap 2013.
Mellan 2009-2012 var jag forskningsledare for projektet 'Ungas hälsosamma utveckling' i Östersunds kommun. Det var ett projekt koordinerat av Statens folkhälsoinstitut och ett av sex projekt i Sverige som syftade till att främja barns och ungas psykiska och fysiska hälsa.
Jag har varit aktiv inom Forum för Genusvetenskap sedan starten 2005 och innan dess i den genusvetenskapliga miljö som funnits sedan 90-talet innan Forum blev institutionaliserad. Sedan 2013 är jag temaledare för temat 'Life course and gendered cultures' vid Forum för genusvetenskap.
Forskningsområden
Mina huvudsakliga forskningsområden är barns och ungdomars psykiska hälsa, skolans psykosociala arbetsmiljö, genusbaserat våld med särskilt fokus på sexuella trakasserier i skolan, hälsofrämjande skola samt inflytande och delaktighet. Övriga forskningsområden handlar om vuxnas arbetsmiljö och hälsa samt äldres hälsa och trygghet i glesbygd.
Pågående forskning
En stor del av den forskning jag gör handlar om att analysera data från projektet Ungas hälsosamma utveckling, både longitudinella enkätdata om elevers psykiska hälsa men också kvalitativa data från ett participatoriskt aktionsinriktat skolprojekt.
Ett annat aktuellt projekt handlar om normalisering av sexuella trakasserier i skolan och är en del av det program som finns inom Forum för genusvetenskap och finansieras av Vetenskapsrådet.
Ett nystartat forskningsområde handlar om att analysera äldre personers hälsa och trygghet i glesbygd ur ett genusperspektiv tillsammans med forskare inom statsvetenskap och sociologi och finansieras av Länsförsäkringar.
Som huvudhandledare är jag inblandad i projekt som handlar om skiftarbete och hjärt-kärlsjukdomar, metoder för att främja psykisk hälsa bland flickor samt fördelning av arbete bland gifta/samboende heterosexuella par.
Undervisning
När det gäller undervisning är jag i huvudsak inblandad i det folkhälsovetenskapliga magister/mastersprogrammet och handleder studenter inom dessa program.
Publikationer
Artiklar i tidskrifter Kapitel i böcker, del av antologier Konferensbidrag Rapporter
Artiklar i tidskrifter
Warne, M. , Snyder, K. & Gillander Gådin, K. (2014). Adaptation and validation of a positive health scale for adolescents. Social Indicators Research, vol. 119: 2, ss. 1079-1093.
Warne, M. , Gillander Gådin, K. & Snyder, K. (2013). Photovoice: An opportunity and challenge for students' genuine participation. Health Promotion International, vol. 28: 3, ss. 299-310.
Carlerby, H. , Viitasara, E. , Knutsson, A. & Gillander Gådin, K. (2013). How Bullying Involvement is Associated with the Distribution of Parental Background and With Subjective Health Complaints Among Swedish Boys and Girls. Social Indicators Research, vol. 111: 3, ss. 775-783.
Warne, M. , Snyder, K. & Gillander-Gådin, K. (2013). Promoting an Equal and Healthy Environment : Swedish Students' View of the Daily Life at School. Qualitative Health Research, vol. 23: 10, ss. 1354-1368.
Gillander Gådin, K. , Weiner, G. & Ahlgren, C. (2013). School health promotion to increase empowerment, gender equality and pupil participation: A focus group study of a Swedish elementary school initiative.. Scandinavian Journal of Educational Research, vol. 57: 1, ss. 54-70.
Landstedt, E. & Gillander Gådin, K. (2012). Seventeen and Stressed – Do Gender and Class Matter?. Health Sociology Review, vol. 21: 1, ss. 82-98.
Leander, K. , Berlin, M. , Eriksson, A. , Gillander Gådin, K. , Hensing, G. , Krantz, G. , Swahnberg, K. & Danielsson, K. (2012). Violence Health in Sweden : The National Public Health Report 2012. Scandinavian Journal of Public Health, vol. 40: Supplement 9, ss. 229-254.
Hagqvist, E. , Gillander Gådin, K. & Nordenmark, M. (2012). Division of labor, perceived labor-related stress and well-being among European couples. Open Journal of Preventive Medicine, vol. 2: 4, ss. 452-460.
Zetterström Dahlqvist, H. , Landstedt, E. & Gillander Gådin, K. (2012). Depressive symptoms and the associations with individual, psychosocial, and structural determinants in Swedish adolescents. Health, vol. 4: 10, ss. 881-889.
Carlerby, H. , Viitasara, E. , Knutsson, A. & Gillander Gådin, K. (2012). How discrimination and participation are associated with psychosomatic problems among boys and girls in northern Sweden. Health, vol. 4: 10, ss. 866-872.
Carlerby, H. , Erling, E. , Viitasara, E. , Knutsson, A. & Gillander Gådin, K. (2012). Risk behaviour, parental background, and wealth: a cluster analysis among Swedish boys and girls in the HBSC study. Scandinavian Journal of Public Health, vol. 40: 4, ss. 368-376.
Gillander Gådin, K. (2012). Sexual harassment of girls in elementary school - a concealed phenomenon within a heterosexual romantic discourse. Journal of Interpersonal Violence, vol. 27: 9, ss. 1762-1779.
Landstedt, E. & Gillander Gådin, K. (2011). Experiences of violence among adolescents: gender patterns in types, perpetrators and associated psychological distress. International Journal of Public Health, vol. 56: 4, ss. 419-427.
Olofsson, N. , Lindqvist, K. , Gillander Gådin, K. , Bråbäck, L. & Danielsson, I. (2011). Physical and psychological symptoms and learning difficulties in children of women exposed and non-exposed to violence: a population-based study. International Journal of Public Health, vol. 56: 1, ss. 89-96.
Landstedt, E. & Gillander Gådin, K. (2011). Deliberate self-harm and associated factors in 17-year-old Swedish students. Scandinavian Journal of Public Health, vol. 39: 1, ss. 17-25.
Ahlgren, C. & Gillander Gådin, K. (2011). Struggle for time to teach. Teachers experiences of their work situation.. Work, vol. 40: Suppl 1, ss. 111-118.
Carlerby, H. , Viitasara, E. , Knutsson, A. & Gillander Gådin, K. (2011). Subjective health complaints among boys and girls in the Swedish HBSC study : focussing on parental foreign background. International Journal of Public Health, vol. 56: 5, ss. 457-464.
Gillander Gådin, K. (2010). Hatar män kvinnor? Våld, empowerment och Milleniumserien. Provins, vol. 3
Olofsson, N. , Lindqvist, K. , Gillander Gådin, K. & Danielsson, I. (2009). Violence Against Young Men and Women: A Vital Health Issue. The Open Public Health Journal, vol. 2, ss. 1-6.
Landstedt, E. , Asplund, K. & Gillander Gådin, K. (2009). Understanding adolescent mental health: the influence of social processes, doing gender and gendered power relations. Sociology of Health and Illnes, vol. 31: 7, ss. 962-978.
Makenzius, M. , Gådin, K. G. , Tydén, T. , Larsson, M. & Romild, U. (2009). Male students' behaviour, knowledge, attitudes, and needs in sexual and reproductive health matters. European journal of contraception & reproductive health care, vol. 14: 4, ss. 268-276.
Gillander Gådin, K. , Weiner, G. & Ahlgren, C. (2009). Young students as participants in school health promotion: an intervention study in a Swedish elementary school. International Journal of Circumpolar Health, vol. 68: 5, ss. 498-507.
Gillander Gådin, K. (2009). Viktigt uppmärksamma genusbaserat ungdomsvåld. Genus, : 1, ss. 33
Hermansson, J. , Gillander Gådin, K. , Karlsson, B. , Lindahl, B. , Stegmayr, B. & Knutsson, A. (2007). Ischemic stroke and shift work. Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, vol. 33: 6, ss. 435-439.
Witkowska, E. & Gillander Gådin, K. (2005). Have you been sexually harassed in school? : What female high school students regard as harassment.. International Journal of Adolescent Medicine and Health, vol. 17: 4, ss. 391-408.
Gillander Gådin, K. & Hammarström, A. (2005). A possible contributor to the higher degree of girls reporting psychological symptoms compared with boys in grade nine?. European Journal of Public Health, vol. 15: 4, ss. 380-385.
Danielsson, I. , Olofsson, N. & Gillander Gådin, K. (2005). Våldets följder - en fråga om folkhälsa : Starkt samband mellan våld/hot och ohälsa hos både kvinnor och män. Läkartidningen, vol. 102: 12-13, ss. 938-942.
Gillander Gådin, K. & Hammarström, A. (2003). Do changes in the psychosocial school environment influence pupils' health development? Results from a three-year follow-up study. Scandinavian Journal of Public Health, vol. 31: 3, ss. 169-177.
Gillander Gådin, K. & Hammarström, A. (2002). Can school-related factors predict future health behaviour among young adolescents?. Public Health, vol. 116: 1, ss. 22-29.
Gådin, K. & Hammarström, A. (2000). 'We won't let them keep us quiet...' : Gendered strategies in the negotiation of power-implications for pupils' health and school health promotion. Health Promotion International, vol. 15: 4, ss. 303-311.
Gådin, K. G. & Hammarstrom, A. (2000). School-related health - A cross-sectional study among young boys and girls. International Journal of Health Services, vol. 30: 4, ss. 797-820.
Torsvall, L. , Åkerstedt, T. , Gillander, K. & Knutsson, A. (1989). Sleep on the night shift: 24-hour EEG monitoring of spontaneous sleep/wake behavior. Psychophysiology, vol. 26: 3, ss. 352-358.
Hermansson, J. , Gillander Gådin, K. , Karlsson, B. , Reuterwall, C. , Hallqvist, J. & Knutsson, A. (). Case fatality of myocardial infarction among shift workers. International Archives of Occupational and Environmental Health,
Kapitel i böcker, del av antologier
Gillander Gådin, K. (2013). Predictors for online unwanted sexual solicitation: a cross-sectional study of Swedish boys and girls in years 6-9.. I Mobilizing gender research challenges and strategies.. Sundsvall : Mittuniversitetet (Genusstudier vid Mittuniversitetet). S. 99-110.
Gillander Gådin, K. (2013). Våld, jämställdhet och Millenniumserien.. I Åtta genusvetenskapliga läsningar av den svenska välfärdsstaten genom Stieg Larssons Millennium-trilogi.. Sundsvall : Mittuniversitetet (Genusstudier vid Mittuniversitetet). S. 27-36.
Fahlgren, S. , Gillander Gådin, K. , Giritli Nygren, K. , Johansson, A. & Söderberg, E. (2011). A room of our own : A collective biography of an exercise in interdisciplinary feminism.. I Normalization and “outsiderhood” : Feminist Readings of a Neoliberal Welfare State.. UAE : Bentham eBooks. S. 106-116.
Gillander Gådin, K. (2011). Peer sexual harassment in schools - normalisation of gender practices in a neoliberal time. I Normalization and the production of "outsiderhood". Feminist readings of a neoliberal welfare state. Bentham eBooks (Rethinking research and professional practices in terms of ralationality, subjectivity and power). S. 58-67.
Leander, K. , Berlin, M. , Danielsson, M. , Eriksson, A. , Gillander Gådin, K. , Hensing, G. , Krantz, G. & Swahnberg, K. (2009). Våld. I Folkhälsorapport 2009. Stockholm : Socialstyrelsen (ISBN 978-91-978065-8-9). S. 339-372.
Gillander Gådin, K. (2004). Barns och ungdomars hälsa. I Kropp och genus i medicinen. Lund : Studentlitteratur. S. 363-370.
Konferensbidrag
Gillander Gådin, K. (2007). Obstacles for equity in health in a school health promotion project among young students. .
Landstedt, E. , Asplund, K. & Gillander Gådin, K. (2007). Gender and adolescent mental health - a focus group study with 16-19 year old students. I 7th Conference on Advances in Health Care Science Research, Karolinska Institutet, Stockholm, 7-8 Nov 2007.
Gillander-Gådin, K. (2007). Hinder och möjligheter för jämlik maktmobilisering bland elever i årskurs 1-6.. I Genusmaraton 2007 : Mittsveriges genusforskare på frammarsch. Östersund : (Genusstudier vid Mittuniversitetet). S. 25--32.
Landstedt, E. , Asplund, K. & Gillander Gådin, K. (2006). Enhancing adolescent mental health - understanding the significance of contextual factors and a gender perspective.. .
Rapporter
Bodin, A. & Gillander Gådin, K. (2012). Gymnasieelevers arbetsmiljö och hälsa : Rapport från elevenkäten VT 2012, åk 2 Jämtlands gymnasieum..
Gillander Gådin, K. (2011). Skolelevers arbetsmiljö och hälsa. Rapport från elevenkäten 2011.. Östersund : Östersunds kommun
Gillander Gådin, K. (2010). Så här mår vi i klass 6-9 i Östersund! : Rapport från enkäten Skolelevers arbetsmiljö och hälsa VT 2010. Östersund : Östersunds kommun
Gillander Gådin, K. , Ahlgren, C. , Hammarström, A. , Weiner, G. & Näslund, L. (2006). Elever som aktörer i ett hälsofrämjande arbete i skolan : Rapport från en interventionsstudie med syfte att utveckla en modell för hälsofrämjande arbete ur ett genusperspektiv. Sundsvall : Mittuniversitetet
Gillander Gådin, K. (2004). Förbättrad skolrelaterad hälsa bland elever ett hälsofrämjande genusinriktat projekt. : Rapport från elevenkäter i årskurs 1-6 i en interventionsskola och en jämförelseskola i Sundsvalls kommun 2003. Baslinjestudie. Rapport nr1. Umeå : Umeå universitet
Gillander gådin, K. (2004). Så här tyckte vi i årskurs 1-6! : En rapport om skolmiljö och hälsa för eleverna som deltog i en frågeformulärsstudie höstterminen 2003.. Umeå : Umeå universitet