Frågor och svar

Skriv ut

Övergripande frågor

Vilken funktion ska ansvara för att ta fram respektive avdelnings lokalbehov så att interna hyreskostnader för kommande år kan beräknas? Är det avdelningsekonomerna eller någon annan som ska göra det?

CAMP ansvarar för att driva lokalprocessen ut mot fakultetskanslierna som ansvarar för kontakten ut mot respektive avdelning och för att ge det administrativa stöd som behövs för att gå igenom rumslistor och lokalbehov. Respektive chef ansvarar för sin avdelnings budget och ska därför medverka i dimensionering av lokalbehov. EKO svarar för att ta fram de nyckeltal för lokalkostnader som ska följas upp i verksamhetsdialogerna.

Ska verksamheter som finansierar exempelvis egna kommunikatörer (eller andra egna anställningar) betala OH för detta (då de ju egentligen redan har betalat en OH så kan det uppfattas som en dubbel OH)?

Modellen som tillämpas är att alla löner i t. ex. ett projekt är grund för att fördela OH. Det är således inte bara forskarlöner och lärarlöner som är grunden. Finns t. ex. en kommunikatör direkfinansierad i ett projekt utgår OH på dennes lön. Alla schablonmodeller kan upplevas orättvisa beroende på  vilket perspektiv man anlägger. Dock drar ju den direktfinansierade kommunikatören liksom den direktfinansierade forskaren i projektet resurser i form av personaltjänster, vaktmästeritjänster etc. Modellen kan således inte betraktas som helt orättvis.

Vem ska avdelningarna vända sig till för att få råd och stöd i avtalsfrågor?

På kort sikt vänder man sig till jurist Arne Wahlström vid universitetsledningens kansli.

 

När det gäller frågor som rör avtal om forskningssamverkan, IPR-avtal samt avtal som gäller kommersialisering så har Miun ett avtal med Uppsala universitet om stöd i affärsjuridiska frågor. För dessa typer av avtal kan man vända sig till Lars Malmbom vid Miun Innovation som håller i kontakterna med det affärsjuridiska stödet vid Uppsala universitet.

 

Det finns dock ett behov av att se över rutiner, råd och stöd kopplat till frågor om avtal inklusive att ta fram mallar och standardavtal för olika områden. Utvecklingsgruppen vill därför att det så kallade Argus-projektet utökas med att ta sig an även dessa frågor då de anknyter till de frågor projektet ska behandla.

Hur prioritera olika möten vid delad tjänst, dvs. om man exempelvis är anställd centralt men stöder viss verksamhet ute i organisationen?

Man får ta ställning i respektive situation. Men en tumregel är att den verksamhet du stöder prioriterar du först. Möten som innebär utbildningsinsatser som stärker den egna kompetensen ska också prioriteras.

Vilka är internationella koordinatorer ute på avdelningarna?

Det skiljer sig lite åt mellan våra två fakulteter hur man fördelat uppgifterna vad gäller internationalisering.

 

För HUV gäller att det kommer att utses koordinatorer för internationalisering ute på avdelningarna, tills de är utsedda får man vända sig direkt till respektive avdelningschef med eventuella frågor. Därutöver finns Monica Nyholm som arbetar övergripande med internationalisering på fakulteten.

 

För NMT innebär den nya organisationen inga större förändringar för kontaktvägar avseende internationaliseringen, som tidigare gäller att frågor rörande de internationella programmen ställs till programansvariga som också svarar på ämnesspecifikafrågor inom programmet från partnerstudenter. För studenter som redan är här så är det programansvariga samt fakultetsadministratörerna (tidigare studentsekreterarna)  som är kontaktpersoner. Cathrine Gladh är kontaktperson för övergripande frågor, strategiska och avtalsfrågoroch utöver detta finns fortfarande Nils Nilsson som kontaktperson för frågor rörande miljövetenskap/ miljöteknik,  det är enbart Olof Nilsson (tidigare koordinator vid IKS) som bytt arbetsuppgifter och nu är processledare för internationaliseringen vid Miun och frågor som tidigare ställts till Olof kan beroende på karaktär skickas endera till Cathrine Gladh eller Patrik Österberg som är programansvarig för det internationella programmet i data.


Utbildningsadministration

Vilken avdelningstillhörighet har respektive utbildningsprogram i nya organisationen och vilka är programansvariga och fakultetsadministratörer för respektive program?

Utbildningsprogrammens avdelningstillhörighet med programansvariga och administratörer finns listade

i detta dokument.

Vilka svarar på behörighetsfrågor?

Alla frågor om behörighet hanteras av Antagningen.

Vem hanterar kurserna i Ladok och Atlas?

Avdelningarna registrerar kurserna i Ladok och Atlas.

Ekonomifrågor

Vad är innebörden av attestansvar (sakattestant och slutattestant)?

I följande dokument finns en beskrivning av atteansvaret, såväl för sakattestanter som för slutattestanter.

 

» Attestansvar i EFH, elektroniska fakturahanteringssystemet

Kan jag få hjälp av avdelningsekonomerna eller någon annan administratör med bokning av konferenser, resor, enklare offertförfrågningar?

Nej i den nya organisationen ska varje enskild anställd sköta detta själv. När det gäller bokning av konferenser och hotell ska de statliga ramavtalen användas. Information om detta finns på http://www.miun.se/sv/Anstalld/Gemensamma-funktioner/Ekonomifragor/Resor/

Hur gör jag med kvitton som tillhör t.ex. Eurocard?

Kvitton m.m. skannar du in och bifogar fakturan i MIUNs elektroniska fakturahanteringssystem (EFH), se lathund Bifoga dokument till faktura på sidan http://www.miun.se/sv/Anstalld/Gemensamma-funktioner/Ekonomifragor/Elektronisk-fakturahantering/

Hur gör jag när jag har privata samtal på min mobilfaktura?

När du får fakturan till dig i MIUNs elektroniska fakturahanteringssytem (EFH) skriver du ut den (alt. första sidan av fakturan där ditt namn står). Summera de privata samtalen på det du har skrivit ut, skriv kontering och skicka detta sedan till personalavdelningen som gör avdrag på nästkommande löneutbetalning.

 

I EFH skriver du sedan en kommentar i kommentarsrutan att du skickat privata samtal till Personalavdelningen och fyller därefter i konteringen (i konteringsfälten). Avsluta med att godkänna/attestera fakturan så den går vidare i fakturaflödet.

Ersättning för utlägg (anställd)

Vänd dig till Personalavdelningen vid frågor om utlägg. Utlägg betalas ut via lönesystemet Palasso

Hur lägger jag till en bilaga till en faktura?

Se lathund Bifoga dokument till faktura på sidan: http://www.miun.se/sv/Anstalld/Gemensamma-funktioner/Ekonomifragor/Elektronisk-fakturahantering/

 

När måste jag bifoga bilaga och när räcker det med kommentar?

Se lathund Kontering representation och konferenser m.m.:

http://www.miun.se/sv/Anstalld/Gemensamma-funktioner/Ekonomifragor/Regler-for-representation/

När ska jag eskalera mina egna kostnader?

 

När en slutattestant har en faktura som avser egna kostnader kan fakturan eskaleras vidare för attest av överordnad chef (d.v.s. fakturan sänds vidare för att slutattestanten överlåter attesträtten för aktuell faktura till sin chef). Slutattestanten använder knappen eskalera vilket innebär att fakturan automatiskt går vidare till närmast högre chef.

Eskalering av en faktura som avser egna kostnader ska ske när:

 

- inköp av inventarier har skett utanför Mittuniversitetets inköpsrutiner (t.ex. ej via IT-avdelningen). Det kan t.ex. vara mobiltelefoner eller datorer.

- fakturan avser slutattestantens egna utlandsresor.

- slutattestanten av andra orsaker vill att en högre chef attesterar.

Vart skickar jag underlag när pengar ska komma oss tillhanda?

Mejla underlag till mejlgruppen EKO e-faktura. 

Vart vänder jag mig när jag vill få ett projekt upplagt?

Kontakta er avdelningsekonom, vem det är framgår av kontaktlistan för respektive avdelning/motsvarande som du hittar via länk i tabellen på sidan om nya organisationen.

Vart vänder jag mig om en leverantör vill skicka e-faktura?

Till Anna Lundgren (ank 8797) eller Cecilia Bergståhl (ank 8769)

Vart vänder jag mig om en ny användare ska läggas upp/tas bort i MIUNs elektroniska fakturahanteringssystem (EFH)?

Till Anna Lundgren (ank 8797) eller Cecilia Bergståhl (ank 8769).

Vart vänder jag mig om jag ska fakturera/vidarefakturera?

Kontakta er produktionsekonom, vem det är framgår av kontaktlistan för respektive avdelning/motsvarande som du hittar via länk i tabellen på sidan om nya organisationen.

Var hittar jag faktureringsaunderlag (MIUN ska fakturera kund)?

När MIUN ska fakturera en kund (t.ex. för utbildningstjänster eller vid vidarefakturering) finns det en blankett för att underlätta den interna hanteringen. Blanketten hittar du under blanketter och mallar: Faktureringsunderlag

 

Kontakta din produktionsekonom vid frågor (vem som är produktionsekonom på fakulteterna med tillhörande avdelningar hittar du längst ner på sidan om nya organisationen ).

Vem vänder jag mig till för att få hjälp med kontering?

Vänd dig till din avdelningsekonom, vem det är framgår av kontaktlistan för respektive avdelning/motsvarande som du hittar via länk i tabellen på sidan om nya organisationen.

Vem är min avdelningsekonom samt produktionsekonom?

Vilka det är framgår av kontaktlistan för respektive avdelning/motsvarande som du hittar via länk i tabellen på sidan om nya organisationen.

Vilken referens och fakturaadress ska jag uppge när jag beställer/handlar?

Det är viktigt att det alltid framgår en referens på fakturan och den ska vara utformad enligt följande:

Kostnadsställe/organisationsenhetens nummer samt beställarens för och efternamn

 

Fakturaadressen är:

Mittuniversitetet

FE69 (+ referens)

833 83 STRÖMSUND

Personalfrågor

Vilka rutiner gäller vid sjukanmälan?

Sjukdom ska av den anställde omedelbart anmälas både till växeln och den egna arbetsplatsen. Växeln rapporterar detta vidare till personalavdelningen med kopia till närmsta chef. Personalavdelningen lägger in första sjukdagen i Egenrapporteringen.

 

» Se även personalavdelningens hemsida.

HR-administratör har beställt datorer innan, varför kan inte denna service fortsätta?

Rutinen hittills har sett olika ut inom olika delar av organisationen när det gäller gränssnittet mot IT och CAMP vid nyanställning, löpande förändringar och avslut av medarbetare. Numera ska den så kallade beställningswebben användas. Grunden är att ansvarig chef hanterar detta. För de avdelningar inom fakulteterna där denna ordning inte redan tillämpas kommer PER att stötta berörda avdelningschefer i detta.  

Vem hanterar tjänsteavstämningar? (Vid HUV låg det tidigare på personal som efter omorganisationen har flyttat över till EKO och PER.)

Personalavdelningen tar fram timmarna ur Palasso och ger till den som gör bemanningen och för in i tjänsteplaner. På NMT: avdelningscheferna. På HUV: studierektorerna. 

Hur blir det utskick av listor?

Lönefilen, månadsjournalen, bevakningslista avslut, aviseringslistan och semesterlista skickas till berörd chef.

 

Lönefilen skickas till ekonomiavdelningen.

Vart ska jag skicka mina reseräkningar?

Resorna rapporteras i Egenrapportering och för personalen inom fakulteterna skickas underlagen (kvitton, inbjudan mm) till respektive HR-administratör.

 

När det gäller Förvaltning och Bibliotek så skickas de in till lönespecialisten precis som tidigare.

Vart ska övriga underlag exempelvis tjänstledighetsansökningar, utlägg, friskvård, läkarvård, läkarintyg etc skickas?

De ska också gå till HR-administratören. Det är viktigt att underlagen är rätt konterade innan de skickas in.

Vem skriver anställningsbevis och anställningsavtal?

HR-admininstratörerna skriver anställningsbevis både vad gäller nyanställningar, förlängningar och ändringar.

0
32