Frågor och svar
Översyn och utredning av förvaltningen
Varför görs denna översyn?
Det övergripande syftet är att skapa ett bättre verksamhetsstöd i linje med målen i Mittuniversitetets utvecklingsplan och strategi för verksamhetens förutsättningar.
I dagsläget är det huvudsakligen tre typer av uppdrag som organiseras inom ramen för det som utgör universitetets förvaltning; 1) Gemensam förvaltning, 2) Service samt 3) Kommunikation och samverkan. Dessa tre områden kräver olika typer av verksamhetsstyrning, ledning och uppföljning, de ska i fortsättningen ges egna uppdrag. Indelningen i tre områden ger bättre förutsättningar för verksamhetsutveckling inom respektive funktion. Det är svårt med en gemensam ledning för så olika verksamheter som förvaltningen inrymmer.
Den utredning som genomförs under jan–april 2014 har syftet att tydligt formulera innehållet i de tre olika uppdragen och också definiera hur de bör avgränsas i förhållande till varandra samt hur styrning och uppföljning utformas inom ramen för de nya uppdragen.
Varför kan vi inte fortsätta som förut?
Mittuniversitetet är ålagt att minska utbildningsutbudet relativt kraftfullt. Vid sidan om den verksamhetsanpassning som det innebär i den akademiska organisationen ställer det också krav på en förändring av verksamhetsstödet på olika nivåer. Att se över och göra förändringar inom den gemensamma förvaltningen ger också möjligheter till en bättre verksamhetsutveckling och styrning av den gemensamma förvaltningen.
Kommer anställda inom förvaltningen behöva byta avdelningstillhörighet?
Eventuellt inom de avdelningar som ej ingick i översyn och förändrad organisation under 2013. De delar som redan har genomgått en omorganisation ska i möjligaste mån inte röras utan flyttas in i en kommande ny organisationen.
När ska detta genomföras?
Målet är att en ny organisation ska träda i kraft den 1 juli 2014.
Varför gjordes inte detta i samband med övriga omorganisationen?
Arbetet med strategi för verksamhetens förutsättningar behövde bli klart innan översynen påbörjades. Strategin fastställdes av styrelsen i december 2013.
Omorganisationen 2013 hade fokus på att gå från en organisation med administrativt stöd på tre olika nivåer till en två-nivåorganisation där fakultetsnivån ansvarar för utbildnings- och forskningsadministration och nämnds- och ledningsstöd medan den centrala nivån tagit över ansvar för ekonomi-, personal- och kommunikationsfrågor. Nästa steg blir nu att se över de funktioner inom den gemensamma förvaltningen som hittills inte varit föremål för insatser för att säkerställa kvalitet och service parallellt med att hänsyn ska tas till minskade kostnadsramar.
Vilka möjligheter finns att påverka?
Via det ordinarie samverkansarbetet inom ramen för LSG- och APT-möten samt i samband med det riskanalysarbete som Mittuniversitetet alltid gör inför organisationsförändringar.
Chefer inom förvaltningen ansvarar för att dialog om översynen och kommande förändringar förs inom den egna avdelningen och att återkoppling sker i linjen. Utredaren kommer att intervjua alla chefer inom förvaltningen.
Inom ramen för utredningsarbetet finns en referensgrupp med representanter för fack, studentkår, skyddsombud och chefer från förvaltning, fakulteter och LRC där synpunkter kan framföras till utredaren.
Den 8 april kommer det att genomföras en hearing med utredaren, via bildkonferens, dit alla intresserade medarbetare är välkomna.