Blir man mer sugen på en hamburgare om man ser den presenterad i 3D? Det försöker forskaren Mårten Sjöström ta reda på i samarbete med en snabbmatsrestaurang. "3D-formatet får folk att haja till", säger han.
Det började redan för drygt tre år sedan då Mårten Sjöström och hans kollegor var sugna på att testa sin 3D-forskning ute i ”verkligheten”. De fick kontakt med ett lokalt reklamföretag som tände till på idén och snart hade man också hittat ett gatukök i Sundsvall som var villig att agera försöksobjekt.
– De var öppna för nya lösningar och för oss innebar det att vi hade en slutanvändare som kunde mäta statistik, säger Mårten Sjöström.
Sedan dess har arbetet med att utveckla ett prototypsystem pågått och nyligen kunde man montera upp en bildskärm ovanför restaurangens kassa, i anslutning till menyraden med de ”vanliga” bilderna.
Pilotprojekt som ger mersmak
– Skärmen fick sitta uppe under tre veckor. Därefter har vi också testat hur bra det fungerar mot kunden jämfört med de två-dimensionella bilderna, säger Mårten Sjöström.
Något slutgiltigt resultat har man ännu inte fått fram, men jämförelsen tyder på att försäljningssiffrorna för de olika maträtterna inte har påverkats. Det är förstås inte vad man väntat sig, men det här var trots allt bara ett första försök, menar Mårten Sjöström.
En fortsättning på gång
– Det finns ju många olika faktorer att ta hänsyn till. Som att det kanske inte var rätt forum, att folk redan har bestämt sig för vad de ska ha när de går dit, placeringen av skärmen eller att vi inte tog ut svängarna och spelade tillräckligt på djupet i bilden, säger han.
Att 3D-hamburgaren inte blev någon storsäljare är därför inget man bekymrar sig över. Fler spännande undersökningar av hur 3D-bilder påverkar oss är redan på gång.
– Den här typen av bild är extremt bra på att fånga uppmärksamheten, det vet vi. Och reklamfirman som vi samarbetar med är väldigt intresserade av en fortsättning, säger Mårten Sjöström.