Informations- och PR-programmet, 180 hp
Den svenska PR- och kommunikationsbranschen omsätter nästan 40 miljarder kronor varje år. Konsten att kommunicera med rätt budskap till rätt målgrupp och i rätt kanal är en eftertraktad kompetens inom alla typer av organisationer och företag. På Informations- och PR-programmet läser du medie- och kommunikationsvetenskap med ett tydligt fokus på strategisk kommunikation. Vi ägnar också mycket tid åt att förankra kunskaperna genom att jobba praktiskt med externa case och tio veckors praktik.
PR- och kommunikationsbranschen är i ständig utveckling och med de sociala mediernas genomslag har många nya arbetsuppgifter tillkommit. Som student på Informations- och PR-programmet får du bland annat ägna dig en hel termin åt praktiskt arbete med en stor PR-konferens som heter Communicare. Där får du prova på att jobba med olika uppgifter inom till exempel marknadskommunikation och event management. Du får också öva ditt skrivande i form av texter till webben, sociala medier, artiklar och pressmeddelanden. Det är samtidigt ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter med framtida arbetsgivare.
Under utbildningen lär du dig hur man identifierar ett kommunikationsproblem, samt hur olika typer av organisationer planerar och genomför olika kommunikationsaktiviteter via till exempel sociala medier. Du kommer också att läsa ett par kurser i grafisk design. Sista terminen består av fritt valda kurser där du själv väljer vad du vill fördjupa dig i. Där erbjuder vi till exempel kurser i projektledning, strategisk kommunikation, varumärkeskommunikation och grafisk design. Vill du hellre studera utomlands den terminen går det också bra.
Behörighet
Grundläggande behörighet +
Engelska B och Samhällskunskap A.
Eller:
Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
(OB 6)
Examen efter genomförda studier
Kandidatexamen
Examensbenämningen är Kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap eller Filosofie kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap beroende på sammansättningen av valbara kurser. Båda benämningarna översätts till Degree of Bachelor of Arts with a major in Media and Communication Science.
Efter utbildningen
Efter utbildningen kan du arbeta med att analysera kommunikationsproblem och arbeta kreativt som problemlösare i flera olika yrkesroller. Våra före detta studenter hittar du över hela landet, men de flesta finns i Stockholmsområdet. De arbetar såväl som PR-konsulter som marknadskommunikatörer, projektledare och kommunikatörer i både offentlig och privat sektor.Våra studenter står sig mycket väl i konkurrensen om jobben och en undersökning som vi nyligen gjort visar att så många som 90 procent av våra före detta studenter arbetar i branschen efter avslutad utbildning.
Arbetslivskontakt
Vi samarbetar nära med branschorganisationer och näringsliv och vi tycker att det är viktigt att branschutveckling och utbildning går hand i hand. Därför finns, utöver konferensen Communicare, även flera andra branschorienterande inslag löpande under utbildningen. Vi lyfter då frågor om entreprenörskap och kreativitet och visualisering av budskap. Under utbildningens andra år ingår tio veckors praktik samt en möjlighet att söka en extra påbyggnadstermin med ännu mer praktik och externt examensjobb.
Artiklar relaterade till utbildningen
Branschnära samarbete
Här hittar du en lista över företag som söker studenter som vill skriva examensarbeten, söker praktikplatser, extrajobb eller jobb efter utbildningen.
Utbildningar topprankas för samverkan med arbetslivet
Flera utbildningar vid Mittuniversitetet når framskjutna placeringar i Svenskt Näringslivs rankinglista över utbildningar med god samverkan med arbetslivet. Det gäller bland andra Informations- och PR-programmet, Grafisk design samt Risk- och krishanteringsprogrammet.
Studenter vid Miun skapar event för Sundsvalls vardagsrum
På 24 timmar ska studenter från Informations- och PR-programmet ta fram idéer och evenemang till Sundsvalls vardagsrum vid Selångersån. 25 studenter deltar och i juryn som bedömer idéerna finns bland annat Kicki Wahlbeck, projektledare på reklambyrån Sweetpop och Henrik Wikström, marknadschef på GIF Sundsvall.