Studenter vid Miun skapar event för Sundsvalls vardagsrum

Skriv ut

På 24 timmar ska studenter från Informations- och PR-programmet ta fram idéer och evenemang till Sundsvalls vardagsrum vid Selångersån. 25 studenter deltar och i juryn som bedömer idéerna finns bland annat Kicki Wahlbeck, projektledare på reklambyrån Sweetpop och Henrik Wikström, marknadschef på GIF Sundsvall.

Sundsvalls vardagsrum är ett projekt inom Sundsvalls kommun som drivs av stadsbyggnadskontoret. Syftet är att utveckla offentliga ytor, som gator, torg och parker, till rum i stadskärnan för att stärka besöksnäringen, främja trivseln och tryggheten i stensta´n. Projektet består av flera etapper. Under 2011 färdigställdes upprustningen av Selångersåns norra kaj, caféön, grönområden och basketplan/bollplan. Nu är renovering av Selångeråns södra kaj aktuell. Området omfattar både kajerna och de närliggande ytorna mellan storbron och puckelbron, en ny utformning av lilla Fisktorget samt en trappa upp till Olof Palmes torg. Det beräknas stå klart i juni 2015.

- Studenternas uppdrag är att hjälpa till med idéer och förslag till event och evenemang i samband med invigningen, säger Helene Swang, planeringsarkitekt vid stadsbyggnadskontoret Sundsvalls kommun. Vi ser med glädje fram emot deras förslag. Det är viktig input för oss och vår förhoppning är att några förslag ska vara så bra att vi vill genomföra dem. Om idéerna blir verklighet får framtiden utvisa. Det kan ju vara både fastighetsägare, handlare och kommun som ser möjligheter i studenternas förslag. Det är mycket spännande och kul att vi kan samarbeta med Mittuniversitetet och hitta nya kontakter. Vår förhoppning är att samarbetet kan utvecklas ytterligare.

Kursen ges vid Informations- och PR-programmet. Programansvarig är Ann T Ottestig.

- Målsättningen är att studenterna ska tränas i att använda sin kreativa förmåga och på kort tid leverera kommunikativa och innovativa resultat samt presentera dem på ett tydligt och engagerat sätt, säger Ann T Ottestig. Vi startade kursen under torsdagen med kreativa övningar och föreläsningar och vår ambition är att studenterna ska få både nya verktyg i affärsmässighet, entreprenörskap och praktisk erfarenhet för att kunna jobba strategiskt med säljande budskap och målformuleringar.