Utbildningsplan för: Informations- och PR-programmet, 180 hp
Information and Public Relations ProgrammeAllmänna data om programmet
Programkod: SINPG
Tillträdesnivå: Grundnivå
Diarienummer: 2007/132
Högskolepoäng: 180
Ansvarig avdelning: Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
Senaste reviderad: 2014-05-26
Giltig fr.o.m: 2014-08-01
Syfte
Syftet är att studenten ska tillägna sig en god, teoretisk bas för framtida arbete
och/eller forskning inom analys, planering, genomförande och utvärdering av kommunikativa insatser. Forskningsfrågor kopplas till yrkesrelaterade kurser för ett tydligt branschfokus.
Lärandemål
HÖGSKOLEFÖRORDNINGENS MÅL
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt attgenomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
LÄRANDEMÅL FÖR INFORMATIONS- OCH PR-PROGRAMMET
Efter avslutad utbildning ska studenten teoretiskt:
- kunna beskriva och urskilja olika inriktningar inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap.
- kunna beskriva och värdera centrala teorier inom strategisk kommunikation, organisationskommunikation och masskommunikation
- kunna förklara och tillämpa grundläggande typografiska regler
- kunna beskriva den svenska informationsbranschen ur ett historiskt och nutidsperspektiv
- kunna konstruera egna och kritiskt granska andras vetenskapliga arbeten.
Efter avslutad utbildning ska studenten praktiskt:
- kunna identifiera och lösa olika typer av kommunikativa problem
- kunna uttrycka sig i skrift i olika kommunikativa situationer
- kunna använda relevanta verktyg för grafisk design
- kunna hantera olika led i en organisations grafiska profil
- kunna producera kommunikativa styrdokument och pressmeddelanden
Innehåll
MEDIE- OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP GR (A):
Kommunikation och omvärld, 7,5 hp
Organisation och kommunikation, 7,5 hp
Kommunikativt ledarskap 7,5 hp
Medier och samhälle, 7,5 hp
Communicare - projekt och organisation, 15 hp
Marknadskommunikation, 7,5 hp
MEDIE- OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP GR (B):
Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Strategisk politisk kommunikation, 7,5 hp
Vetenskaplig metod B, 7,5 hp
Vetenskaplig rapport, 7,5 hp
PR- och branschanalys, 7,5 hp
Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp
MEDIE- OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP GR (C):
Kommunikationsteori C, 7,5 hp
Vetenskaplig metod C, 7,5 hp
C-uppsats, 15 hp
GRAFISK DESIGN GR (A):
Typografi och form, 7,5 hp
Communicare - Grafisk design och profil, 7,5 hp
Valbara kurser, GR, 30 hp:
Den avslutande terminens kurser är valbara för studenten och kan leda fram till en Kandidat- eller Filosofie kandidatexamen, beroende på sammansättningen av kurser. Ett urval av valbara kurser erbjuds varje läsår vid Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap inom områdena strategisk kommunikation, grafisk design, journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap samt ekonomi. Utbudet kan variera från läsår till läsår.
Studenten kan under denna termin även söka utlandsstudier.
Behörighet
Grundläggande behörighet +
Engelska B och Samhällskunskap A.
Eller:
Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
(OB 6)
Programbeskrivning
Informations- och PR-programmet är en treårig utbildning på heltid som leder fram till en examen på kandidatnivå med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Utbildningen förbereder för yrkesverksamhet eller fortsatta studier och innehåller såväl teoretiska som tillämpade kurser inom ämnesområdet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Spärrar i utbildningen
Särskilda förkunskaper för kurs inom programmet anges i respektive kursplan.
Undervisning och examination
Undervisnings- och examinationsformer framgår av respektive kursplan.
Examensbenämnning
Kandidatexamen
Examensbenämningen är Kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap eller Filosofie kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap beroende på sammansättningen av valbara kurser. Båda benämningarna översätts till Degree of Bachelor of Arts with a major in Media and Communication Science.
Övrig information
Den studerande har vissa möjligheter att välja kurser under studietiden. Hur valet ska genomföras samt aktuellt kursutbud meddelas lokalt. För att antas till en valbar kurs gäller att den studerande ska vara behörig. Valbara kurser kan ställas in vid för få sökande.
Under studietiden kan kursmomentens namn, innehåll, poängfördelning och placering i tiden genomgå vissa förändringar.
Undervisningen är i huvudsak förlagd till Campus Sundsvall och bedrivs på heltid.