En enkät som mäter hur välmående en arbetsplats är. En sådan har lektorn Ingela Bäckström vid Mittuniversitetet tagit fram. Ett redskap och kunskap som hon nu vill dela med sig ut av.
– Vi tyckte att det skulle vara jätteintressant att kunna mäta de olika dimensionerna av dessa saker och det resulterade i en enkät som vi har testat på flera olika organisationer, säger Ingela Bäckström.
Vissa organisationer lyser starkare på kvalitetshimlen än andra. De har ett bra ledarskap, låga sjukskrivningstal och visar dessutom på bra resultat. Hur arbetar de egentligen? Efter att ha undersökt några prisbelönta företag fann Ingela Bäckström några gemensamma nämnare. Engagerat ledarskap var det mest utmärkande, liksom medarbetarnas delaktighet.
Tanken med enkäten är att ledaren ska kunna upptäcka var det brister och vad som behöver förbättras. Enkätens styrka ligger i att man, förutom att få problemen identifierade, också kan få förslag på vad som kan göras för att förbättra situationen.
– Ofta är det inga stora och dyra åtgärder som krävs. Det kan vara så enkelt som att ha dörren till kontorsrummet öppen eller att tala med medarbetarna på ett annat sätt. Men initiativet till att jobba med det här måste komma från ledarna för att det ska ha någon verkan. De måste ha en vilja att förändra, säger Ingela Bäckström.
De 24 enkätfrågorna handlar uteslutande om hur medarbetarna upplever sin chef, sin hälsa, sitt inflytande och sin möjlighet till utveckling. Ändå menar Ingela Bäckström att enkäten fungerar lika bra oavsett om organisationens problem är ohälsa bland medarbetarna, ineffektivitet eller sviktande ekonomi.
– Om medarbetarna mår bra, vet vilka målen är och är klar över sitt ansvar, då får de nöjda kunder vilket ger bättre resultat och så vidare. Allt hänger ihop, säger hon.
Intresset för enkäten är stort och Ingela Bäckström har fått frågor om hon inte vill sälja tjänsten i egenskap av företagare. Som forskare och idealist är hon inte särskilt intresserad av affärsvärlden och tvekar därför en aning. Hon har startat enskild firma ut i fall att hon skulle vilja sälja men har dock inte lust att sälja dyrt. Däremot vill hon mycket gärna att enkäten ska komma till nytta och välkomnar idén att göra användningen och analysen enklare genom att skapa en webbaserad tjänst.
– Jag ser det som att vi hjälper varandra. Organisationen får använda enkäten och jag får fler data till min forskning. Och om organisationen med enkätens hjälp mår bättre, leder det till mervärden för samhället. Om samhället vinner, så vinner också jag, säger hon.