Att kunna samla in information om besökares upplevelser direkt på plats och sedan analysera svaren. Det är en del av Elin Isaksson och Lina Lifs affärsidé. En idé där de tillsammans med bolaget Peak Expriences R&D AB kartlägger vad turister tycker om och inte.
- Vår roll är att sälja och genomföra gästundersökningarna och älja. Peak Experience R&D AB genomför sedan analysen, säger Lina Lif.
Det instrument som den för detta turismstudenten Elin Isaksson och den nuvarande turismstudenten Lina Lif använder kallas för Visitor tracking. Det är kort och gott en GPS med knappar för att dissa och hissa olika upplevelser, till exempel hur rena toaletterna är på en festival är eller hur lätt det är att hitta till en butik. Visitor trackning är i sin tur ett instrument som tagits fram genom forskning vid Mittuniversitetet.
- Vi höll på med ett forskningsprojekt och upptäckte att det blev ett stort intresse för Visitor tracking. Vi drog då slutsatsen att vi kunde kommersialisera det hela och bildade bolaget för det ändamålet, säger Bo Svensson forskare vid Mittuniversitetet och en av ägarna till Peak Experience R&D AB.
Peak Experience R&D AB är även de som analyserar de svar som samlas. En analys som Elin Isaksson och Lina Lif sedan levererar till det företaget de arbetar åt. Att ta hjälp ut av två studententreprenörer för att få ut metoden på marknaden ser Peak Experience R&D AB sedan som någonting nödvändigt.
- Vi är fem ägare som alla har tjänster på Mittuniversitetet och vi har inte haft tid och möjlighet att sälja det själva, säger Bo Svensson
Elin Isaksson och Lina Lif hade redan innan de kom i kontakt med Peak Experience R&D AB gått i tankar på att starta eget. När de sedan fick höra talas om Visitor tracking såg de möjligheten att knyta an sin egen affärsidé till den metoden .
- Jag och Lina har länge haft en önskan om att starta företag. Sedan har vi spunnit vidare på den idén genom Visitor tracking, säger Elin Isaksson.
De båda är nu på gång att starta det egna bolaget Min Gäster. Genom Mina Gäster kommer de bland annat erbjuda företag utvärderingar av hur nöjda företagets kunder och besökare är. Elin Isaksson och Lina Lif har också en klar bild av framtiden och var de vill nå med det egna bolaget.
- Framöver ska vi försöka marknadsföra oss själva. Det jag och Lina slutligen vill är att det ska bli en heltidssysselsättning, säger Elin Isaksson.
Lina Lif fyller sedan i.
- Målet är att kunna bygga upp en stabil kundkrets och så småningom kunna anställa fler i bolaget.
Elin och Linas bästa tips till de som vill starta företag
- Se till att affärsidén är intressant för just dig och jobba med att få den unik
- Våga ta hjälp av människor i din omgivning
- Tro stenhårt på din affärsidé och dig själv