Utbildningen riktar sig framförallt till program- och kursansvariga, men även undervisande lärande.
Under 2011 genomförde LRC en undersökning baserat på ett urval av Mittuniversitetets distanskurser 2010. Ungefär en fjärdedel av alla kursansvariga kontaktades och deltog i en enkät kring distanskursernas struktur och form. Utifrån resultatet av enkäten kommer vi att diskutera faktorer som på olika vis kan påverka genomströmningen för en kurs. Till exempel berörs frågor som förekomst av studiehandledning, examinationsformer, kommunikationsverktyg, antal lärare på kurs, samt momentuppdelning. Vi knyter an detta till exempel från forskningen och ger också tips om vad man kan tänka på för att öka genomströmningen på nätbaserade utbildningar. Seminariet ingår även som del i kursen e-didaktik med ett uppföljande handledningstillfälle (totalt 2h+2h).
Efter avslutad utbildning ska kursdeltagaren kunna:
- känna till vilka faktorer som kan påverka genomströmningen inom nätbaserad utbildning
- använda olika metoder i sin nätkurs för att minimera riskerna för avhopp
Arrangör: LRC