Medier
Mittuniversitetet - en viktig aktör i regionen
Mittuniversitetet är förutom en myndighet också en av de största arbetsgivarna i regionen, dessutom är vi en viktig aktör när det gäller tillväxt och andra frågor som är viktiga för regionen. Allt detta gör att Mittuniversitetet ofta uppmärksammas i media. Mittuniversitetet nämns ett 20-tal gånger per dag - i TV, radio, tidningar och sociala medier. Lokala medier står för en stor andel av det totala antalet inslag.
Nyhetsflödet från Mittuniversitetet handlar i huvudsak om organisatoriska och ekonomiska frågor, utbildningar, aktiviteter och event samt forskningsverksamhet. Tips och stöd för medieaktiviteter och kontakter med media hittar du i länkrutan till höger.
Pressmeddelanden - en vanlig medieaktivitet
Om journalister och nyhetsredaktioner upplever att det material som kommer från Mittuniversitetet har ett bra nyhetsvärde samt är korrekt och relevant, så ökar sannolikheten för publicitet på både kort och lång sikt. Mittuniversitetet är en öppen organisation och medierna ska delges både positiva och negativa nyheter för att ge en balanserad och faktamässigt korrekt bild i medierna.
Tips om pressmeddelanden finner du i länkrutan till höger. Presskommunikatören eller någon annan på Avdelningen för kommunikation skickar alltid ut pressmeddelanden och hjälper gärna till med att formulera pressmeddelandet.
Information om forskning
För att öka kännedomen och genomslaget för Mittuniversitetets forskning är det viktigt att vara proaktiva gentemot medierna och föra ut information och kunskap om forskningen som bedrivs vid universitetet. Som expert inom visst sakområde är det också bra att vara väl förberedd om man blir kontaktad av journalister för att svara på frågor. Kontakta Avdelningen för kommunikation om du har frågor som rör forskningskommunikation.