Studentrekrytering 2015

Skriv ut 21 mar mars 2014

Kampanjinformation

Profilkampanj 15 oktober

Det blir film för hela slanten i profilkampanjen inför sista ansökningsdag 15 oktober. VI kommer att köra filmen om att plugga kurser på distans (som vi tog fram i början av året) då det är den filmen som matchar vårt utbildningsutbud i vår. Filmen kommer gå i det nya TV-programmet Ett jobb för Berg i TV5, på Facebook och på YouTube. I TV visas filmen 1, 15, 22 och 29 september och i övriga kanalerna går kampanjen 15 september – 15 oktober. Medievalet är gjort utifrån resultat från tidigare kampanjer, Orvestos statistik över mediekonsumtion och den undersökning som TNS Sifo genomförde åt oss i våras. Om du har några frågor om kampanjen kontakta Anna Ossung, marknadsförare, eller din fakultetskommunikatör: Jeanette Lozanovski/Linda Andersson.

Studentrekryteringsarbetet på Mittuniversitetet samordnas i syfte att få bästa effekt av de samlade insatserna. Ytterst ansvarig för detta är dekanernas ledningsgrupper som gemensamt är styrgrupp för studentrekryteringen. Arbetet leds av kommunikationsavdelningen, i nära samverkan med avdelningar och nämnder.

Studentrekryteringsstrategi

I januari 2012 beslutade rektor om en studentrekryteringsstrategi, som gäller 2012-2015. Strategin reviderades något i december 2012.

Studentrekryteringsstrategi, 2012-2015.Lyssna

Utmaningar

I vår region är kännedomen, kunskaperna och viljan att söka till oss hög. De som söker oss söker oss ofta också i första hand. Men en utmaning är att få en ännu större andel högskolenybörjare i regionen att välja just Mittuniversitetet. Vi strävar efter att vara förstahandsvalet för regionens ungdomar. På nationell nivå är också kännedom om oss hög. Däremot är kunskapen om oss generellt sett låg. De flesta har alltså hört talas om Mittuniversitetet men har begränsad kunskap om oss. Ser vi på ansökningsstatistiken är söktrycket generellt sett starkt från storstadslänen, men det är inte så hög andel som söker oss i första hand.

Vi har en mycket högre andel sökande till utbildningar som ges på distans och IT-distans än de som ges på campus, och denna andel har ökat. För att nå ledningens mål att ha en jämn fördelning av distansstudenter och campusstudenter är det en utmaning i såväl utbildningsplaneringen som i marknadsföringen att sikta på att få ett jämnare söktryck till de olika studieformerna. 

Handlings- och aktivitetsplan 2015

Vår handlings- och aktivitetsplan bygger på strategin och är framtagen tillsammans av kommunikationsavdelningen, fakulteter och avdelningar. Fakulteterna är med och samfinansierar delar av aktiviteterna.

Det här året har fakulteterna valt områden för särskilda marknadsföringsåtgärder. Genom att satsa på områden kommer flera program att rymmas i utbudets marknadsföring - det visar vår bredd och tillgodoser flera interna behov av marknadsföring. De utvalda områdena är de som fakulteterna anser behöver extra stöd på grund av exempelvis lågt söktryck, hög konkurrens, ny utbildning, nytt utbildningsinnehåll mm. Områdena är:
NMT:  Ingenjör, Media och Design
HUV: Samhällsvetenskap och Humaniora

Det finns dock en hel del aktiviteter där hela Mittuniversitetets utbud lyfts fram, bland annat görs en annonsering under hela året på Google, se rubrik längre ned. Alla aktiviteter som görs för Mittuniversitetet på övergripande nivå gagnar naturligtvis också samtliga utbildningar.

Övergripande aktiviteter

  • Nytt reviderat koncept för studentrekrytering, utifrån utvecklingsarbetet av varumärket.

  • Förbättra innehåll på programsidor (för mer information, kontakta fakultetskommunikatörerna).

  • Analys och utvärdering av fritextord för vårt utbud.

  • I år är andra året utan en tryckt utbildningskatalog. Webben är vår huvudkanal men vi har också en utbildningsbroschyr samt utskriftsvänliga sidor för vårt utbildningsutbud, där du via ett formulär kan välja de utbildningar som just du är intresserade av. Dessa genereras till en pdf som sedan skickas till dig via din e-post.

  • Mässbroschyr. Kolla in broschyren som bläddringsbar pdf.

  • Sökmotoroptimering av Mittuniversitetets webbsidor för bättre synlighet på Internets sökmotorer.

  • Öka kunskapen om Mittuniversitetet - redaktionellt arbete i egna kanaler för att nå ut i förtjänande kanaler (media och sociala kanaler).

  • Utskick utbildningsinformation till studievägledare.

Nationell rekrytering

  • Gymnasiebesök, AF-besök och Skugga en student.

  • Öppet Hus, 3 feb (Östersund) och 12 feb (Sundsvall).

  • Direktutskick till de vi fått kontakt med under hösten/vintern vid Öppet Hus, Noliamässan (12 mars i Sundsvall), Stockholmsmässan.

  • I höst deltar vi på Stockholmsmässan, 26-28 november.

  • Studentambassadörsverksamhet.

  • Kampanj, sommarkurser (15 feb - 15 mars).  

  • Kombinerad profil- och utbudskampanj inför 15 april. I denna kampanj ingår annonsering av de prioriterade områdena.

  • Kombinerad profil- och utbudskampanj inför 15 oktober, mer information kommer tidigt i höst.

  • Google-annonsering, helår - görs för samtliga grundutbildningsprogram samt Humanioras sex ämnen.

  • Öka kunskaperna om Mittuniversitetet - redaktionellt arbete i egna kanaler för att nå ut i förtjänade kanaler (media och sociala kanaler).

Internationell rekrytering

När det gäller den internationella rekryteringen pågår ett arbete med att ta fram en handlingsplan för internationalisering, och när det arbetet är klart kommer ev. studentrekryteringsstrategin att revideras. Särskilda satsningar som görs för internationell rekrytering från Kommunikationsavdelningens sida är:

  • Förbättra innehåll på programsidor (för mer information, kontakta fakultetskommunikatörerna).

  • Inspirationsbroschyr. Kolla in broschyren som bläddringsbar pdf.

  • Analys och utvärdering av fritextord för vårt utbud.

  • Medverkan på Masterstudies.com.

  • Direktutskick till potentiella internationella studenter som visat intresse för oss. Detta sker i samarbete med International Office.

  • Studentambassadörsutbildning.

  • Fokusanalys, England.

  • Aktiviteter för rekrytering av utresande studenter.

Aktiviteter riktade till nuvarande och tidigare studenter

Vår egna nöjda nuvarande och tidigare studenter är ovärderliga ambassadörer och den allra bästa marknadsföringen. I år kommer vi att ta fram en strategi och handlingsplan för kommunikation riktad till nuvarande studenter. Dessa kommer att gälla från 2015. Som exempel på aktiviteter riktade till denna målgrupp är:

  • Sponsring av Vemdalen Ski Week. Genomförs18-24 januari. Studenthälsan finns också på plats. http://skiweek.se/.

  • Nyhetsbrevet "miunpunktse" ca fyra utskick per läsår till våra distansstudenter.

Aktiviteter genomförs också gentemot våra alumner. Det är samverkansavdelningen som ansvarar för denna målgrupp, kommunikationsavdelningen ger kommunikativ stöttning.

Alumnportalen: www.miun.se/alumni

Fakultetskommunikatör, NMT
Linda Andersson

Jeanette Lozanovski

Fakultetskommunikatör, HUV
Jeanette Lozanovski