Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Konsumentbeteende, 7,5 hp
Business Administration Ma, Consumer Behavior, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: FÖ010A
Ämne huvudområde: Företagsekonomi
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Konsumentbeteende
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2008-04-01
Fastställd: 2009-05-05
Senast ändrad: 2015-04-02
Giltig fr.o.m: 2015-08-15
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om konsumenters beteende i olika situationer och dess implikationer på företagens marknadsföring på strategisk och taktisk nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
• ha allmän kännedom om centrala teorier och modeller gällande konsumentbeteende.
• kunna använda verktyg och begrepp inom området för att analysera olika konsumenter samt köp- och konsumtionssituationer.
• kunna identifiera vilka implikationer olika konsumenter samt köp- och konsumtionssituationer har på företagens marknadsföring.
Innehåll
I kursen behandlas konsumentbeteende både på makro och mikronivå (dvs både det psykologiska och sociologiska perspektivet). Kursen tar sin utgångspunkt i att konsumentbeteende påverkar både vår teoretiska förståelse av marknadsföring och dess tillämpning i praktiken. Exempel på frågor som behandlas i kursen är; varför vi köper; hur vi söker information och fattar köpbeslut; hur kulturella och andra sociala aspekter påverkar oss som konsumenter: samt etiska frågor och negativa aspekter i dagens konsumtionssamhälle. Dessutom finns i kursen en tydlig koppling till vilka effekter olika dimensioner av konsumentbeteende har på företagens marknadsföringsstrategier.
Behörighet
Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier där kurslitteraturen
presenteras, analyseras och diskuteras. Gästföreläsningar kan förekomma. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Kursen ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen och inlämningsuppgifter.
Betygskriterier: se ämnesspecifika betygskriterier, www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: av Evans, M., Jamal, A. and Foxall, G.
Titel: Consmer Behaviour
Upplaga: 2009 (second edition)
Förlag: Wiley & Com
Scientific articles and other written texts will be added.
Vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.
Övrig information
Kursen ingår i Magisterprogrammet Marknadsföring och Management, 60 hp (SFMMA)