Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Marknadsföring i nätverk, 7,5 hp
Business Administration Ma, Marketing in Networks, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: FÖ020A
Ämne huvudområde: Företagsekonomi
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Marknadsföring i nätverk
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2008-04-01
Fastställd: 2009-05-01
Senast ändrad: 2015-04-02
Giltig fr.o.m: 2015-08-15
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om hur företag och andra organisationer hanterar interorganisatoriska relationer i nätverk, särskilt avseende marknadsföring och inköp.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha allmän kännedom om teoretiska ansatser för studium av marknadsnätverk,
- kunna analysera och förstå olika slags affärsrelationer och nätverk,
- kunna urskilja olika definitioner och perspektiv på nätverkssamarbete,
- kunna identifiera problem vid samarbete i marknadsnätverk.
Innehåll
Företag utvecklar relationer med andra företag för att ta utföra gemensamma aktiviteter och få tillgång till resurser för att på så sätt kunna öka sin konkurrenskraft. Sådan samverkan mellan företag och andra organisationer äger rum i komplexa nätverk. Kursen behandlar begrepp och ansatser som kan användas för att beskriva och analysera sådana nätverk.
Behörighet
Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier där kurslitteraturen presenteras, analyseras och diskuteras. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Kursen ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen och inlämningsuppgifter.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Scientific articles and other written texts will be added.
Vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.
Övrig information
Kursen ingår i Magisterprogrammet Marknadsföring och Management, 60 hp (SFMMA)