Marcus Sundgren
Bakgrund
Grundskollärare 1-7 inriktning ma/no.
Projektledare sedan starten 1995 till 1999 för projektet att utveckla dator- och IT-integrering i Mitthögskolans samtliga lärarutbildningar. Har haft huvudansvar för att bygga upp teknisk plattform för IT-satsningen och har varit drivande i framtagandet av IT-strategier som legat till grund för bl a utbildningsplanerna.
Forskningsområden
Internationella utbildningsstudier (PISA)
E-lärande
Mobilt lärande
Pågående forskning
Är sedan oktober 2013 licentiand i pedagogik med inriktning mot e-lärande. Avhandlingen kommer troligen inriktas mot mobilt lärande.
Ingår i PISA Sveriges Nationella center. Har sedan 2003-cykeln fungerat som Data Manager.
Deltar i PISA-gruppens sekundäranalyser med att göra statistiska flernivåanalyser.
Ingår i forskargrupperna HEALTH och MUML.
Undervisning
IKT-pedagogik (digital bild och videoredigering, iPad i undervisning, sociala medier, presentationsteknik)
Statistik
Övrigt
Ledamot i SACO-s styrelse.
Publikationer
Kapitel i böcker, del av antologier Konferensbidrag Rapporter Övrigt
Kapitel i böcker, del av antologier
Fredriksson, U. , Rasmusson, M. & Sundgren, M. (2012). Weak readers in the Nordic Countries : Gender, immigrant background, socioeconomic background, enjoyment of reading and school related factors.. I Northern Lights on PISA 2009 : focus on reading. Köpenhamn : Nordisk ministerråd (TemaNord). S. 23-43.
Konferensbidrag
Jaldemark, J. , Sundgren, M. & Bostedt, G. (2012). Mobile Learning As A Vehicle To Change Higher Education. .
Rasmusson, M. , Sundgren, M. & Sahlin, S. (2008). Podcasting and blogging - the way to learn? : Presented at the European Conference on Educational Research 2008 in Gothenburg Sept 10. .
Rapporter
Jaldemark, J. , Fredriksson, G. , Sundgren, M. & Jonsson, J. (2014). Slutrapport MUML – MittUniversitetet och Mobilt Lärande: En försöksverksamhet. Härnösand : Mittuniversitetet
Fredriksson, U. , Sundgren, M. , Lundgren, M. & Oskarsson, M. (2013). Digital och traditionell läsning : Analys av olika elevgruppers läsning utifrån PISA 2009. Stockholm : Skolverket (Skolverkets aktuella analyser )
Pettersson, A. , Oskarsson, M. , Fredriksson, U. , Karlsson, K. G. , Sollerman, S. , Eliasson, N. , Rasmusson, M. & Sundgren, M. (2013). PISA 2012: 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Stockholm : Skolverket (Skolverkets rapport 398)
Taube, K. , Fredriksson, U. , Rasmusson, M. , Karlsson, K. , Pettersson, A. , Ingemansson, I. , Hammarberg, N. , Oscarsson, M. & et al. (2010). Rustad att möta framtiden? : PISA 2009 om 15-åringars läsförståelse och kunskaper i matematik och naturvetenskap. Stockholm : Fritzes (Internationella studier, Rapporter, Skolverket 352)
Övrigt
Sundgren, M. (2011). Pedagogiska ställningstaganden för en ny lärplattform vid Mittuniversitetet. Härnösand : Mittuniversitetet.