Råd till nya chefer

Skriv ut 24 sep september 2013

Här får du som ny chef eller chef med nya medarbetare några korta råd och tips på användbar information.

Presentera dig
Presentera dig för medarbetarna så snart som möjligt. Detta kan förslagsvis göras på ett avdelningsmöte som särskilt ägnas åt det faktum att ni är en ny grupp. Förslag på agenda: Berätta vem du är, vad du gjort, vad du vill och vad som är viktigt för dig. Blir du chef över dina kollegor var tydlig med att du nu får en ny roll och företräder Mittuniversitetet som arbetsgivare samt vilka konsekvenser du ser att det får jämfört med din tidigare roll.

Lär känna dina medarbetare
Boka in enskilda samtal med var och en av dina nya medarbetare för att lära känna dem. Där kan du gärna be dina nya medarbetare om goda råd för att lyckas i chefsuppdraget. Det kommer att ge dig intressant information om deras förväntningar på dig.

Kommunikation
Kommunikation är ett av dina viktigaste verktyg som chef. Planera redan från början hur du vill kommunicera med dina medarbetare, exv möten, e-post med mera. Etablera en ordning för era arbetsplatsträffar, APT (se länk till rekommendationer nedan). Ta kontakt med Kommunikationsavdelningen för att få mer råd i kommunikationsfrågor. 

Lästips – några användbara länkar till miun.se:

Arbetsplatsträffar – Samverkan
Arbetsplatsträffar APT är reglerade i samverkansavtalet. Det finns ett dokument med rekommendationer där du exv kan hitta förslag på dagordning och upplägg av APT. 

Chefsforum
Webbsida under ledningskanalen med bl a möteskalender för chefsforum.

Ekonomifrågor 

Råd och stöd i ekonomifrågor.

Kommunikationsfrågor 

Råd och stöd i informationsfrågor.

Mål på övergripande nivå för Mittuniversitetet

Övergripande mål för Mittuniversitetet finns i utvecklingsplanen samt i utbildningsstrategin, forskningsstrategin och strategin för verksamhetens förutsättningar. Dessa dokument finns samlade på sidorna för regler och styrdokument.

Regler och styrdokument 

Personalfrågor

Råd och stöd i personalfrågor.

Presskontakter

Chefer ska kunna besvara frågor från massmedia gällande den egna verksamheten. På webben finns stöd i detta. Ta reda på vad saken gäller och be att få återkomma om du blir uppringd av media. Ta stöd av KOM. Informera gärna pressansvarig/ kommunikationschef om dina mediekontakter då de ofta får följdfrågor. På sidorna för Kommunikation under Stöd sidor finns dokumentet ”Tips vid mediekontakter” Lyssna

Varumärke

Information om Miuns varumärkesplattform och varumärkeshandboken finns under Regler och styrdokument.

Verksamhetsplan

Verksamhetsplan och budget för Mittuniversitetet:

– I avsnitt 3.1 finns de gemensamma uppdragen för alla verksamheter. 

Administrativa IT-verktyg vid Mittuniversitetet

Agresso (EKO)

Hantering av fakturor.

Beställningswebben (IT)

Vid nyanställning, personalförändring och avslut av anställning för att beställa datorer, personalkonton, telefoni, kontorsrum, nycklar etc, används den så kallade beställningswebben.

Helpdesks webbformulär (IT)

Vid felanmälan eller beställning av installation av dator, vid bortglömt lösenord, ändra uppgift i personalkatalog på webben (X500-databasen).

Helpdesk  

IT-hjälp och guider (IT)

Supportguider med vägledning i text och i filmklipp om programvaror, nätverk, utskriftshantering, telefoni och dylikt.

Supportguider  

Lokalbokning (SUSS)

Applikationer/formulär för att boka konferensrum, grupprum, bildkonferens.

Palasso (PER)

Egenrapporteringssystem för anhöriginfo, sjukdom, ledighet, semester, reseersättning, se lönebesked.

Info.

Via Travel (EKO)

Självbokningssystem för att boka resor och hotell.

Info.

TimeEdit (SUSS)

Verktyg för att göra olika schemautsökningar.

Visitkort

Beställning av visitkort.