Peter Degerman

Skriv ut

Bakgrund

Peter Degerman har undervisat i litteraturvetenskap och kreativt skrivande vid Mittuniversitetet sedan 1999. Han är lektor i litteraturvetenskap och disputerade vid Åbo Akademi med en avhandling inriktad mot litteraturdidaktik. Han har erfarenhet av undervisning i svenska i grundskola och gymnasium, och har också varit verksam som skönlitterär författare.

Forskningsområden

Nordisk litteratur
Litteraturdidaktik
Kreativt skrivande

Pågående forskning

Litteraturdidaktik i litteraturvetenskap och i ämnesområdet svenska
Det poetiska språket i den pedagogiska situationen
Centrum och periferi
Girlhood Studies

Undervisning

Undervisning och uppsatshandledningen i litteraturvetenskap och kreativt skrivande. Undervisar också i ämnesdidaktik och i kurser i barn- och ungdomslitteratur.

Publikationer

Artiklar i tidskrifter

Degerman, P. & Johansson, A. (2010). Läsa normalt. En kritik av Rosenblatts reader response-teori. Tidskrift för litteraturvetenskap, : 3-4, ss. 59-69.

Degerman, P. (2010). Väggar mot blåsten, högt upp till taket. Om författarkollektivet Bläck. Provins, : 3, ss. 6-11.

Degerman, P. (2009). Den nakna människan : Samtal med Naja Marie Aidt. Provins, : 1, ss. 24-30.

Degerman, P. (2008). Spelet om Envar : Poesifestivalen, skådespelet och marknaden. Provins, : 4, ss. 44-49.

Degerman, P. (2007). Provinsen och avantgardet. Provins. Norrländsk litterär tidskrift, : 4, ss. 65-67.

Doktorsavhandlingar

Degerman, P. (2012). "Litteraturen, det är vad man undervisar om" : Det svenska litteraturdidaktiska fältet i förvandling. Diss. Åbo : Åbo Akademis Förlag, 2012

Kapitel i böcker, del av antologier

Degerman, P. (2015). Hunden och lyktan : Om Diogenes, det sanna talet och litteraturdidaktiken. I "Om det man inte kan tala måste man sjunga" : Festskrift till Eva-Britta Ståhl. Sundsvall : Litteraturvetenskap, Mittuniversitetet. S. 153-162.

Degerman, P. (2015). Läsa närmare : Det poetiska språkets motstånd i den pedagogiska situationen. I Litteratur och läsning : Litteraturdidaktikens nya möjligheter. Lund : Studentlitteratur. S. 193-214.

Degerman, P. (2013). I namnet ligger förtrollningen : Om Pigen i fiktionen hos Line Knutzon och Naja Marie Aidt. I Flicktion : Perspektiv på flickan i fiktionen. Malmö : Roos & Tegnér/Universus. S. 86-100.

Degerman, P. (2010). The Concept of Knowledge in Teacher Education. I Advancing Quality Cultures for Teacher Education in Europe : Tension and Opportunities. Umeå : Umeå universitet (Monografier, Tidskrift för lärarutbildning och forskning). S. 253-265.

Konferensbidrag

Degerman, P. (2014). The Word and the World : The Material Ecopoetics of David Vikgren. .

Degerman, P. (2010). Kritisk litteraturteori och den empiriska traditionen. .

Degerman, P. (2009). Bildningstradition från romantik till modernism. .

Degerman, P. (2008). Den poetiska textens möjligheter. .

Samlingsverk (redaktör)

Degerman, P. (ed.) (2002). Röster i Medelpad. Stockholm : En bok för alla