Christina Grandien

Skriv ut

Forskningsområden

I min avhandling avhandling om professionalism och yrkesetik inom kommunikationsbranschen, vill jag ta reda på hur kommunikatörer inom olika delar av branschen ser på att arbeta inom kommunikationsområdet, hur de ser på relationen med sina kunder eller till den organisation de arbetar inom men också hur de ser på yrkesetiska frågor som exempelvis huruvida branschen behöver gemensamma etiska riktlinjer, om PR-byråer ska redovisa sina kunder öppet, eller var man hämtar kunskap om yrkesetik.

Min utgångspunkt är att det finns mönster där exempelvis extremt konkurrensutsatta delar av branschen har förändrat sina sätt att arbeta och därmed kanske också sitt sätt att förhålla sig till vad professionalism innebär eller vad yrkesetik betyder. Andra delar av branschen, som inte på samma sätt utsätts för marknadens tryck, kanske karakteriseras av andra typer av uppfattningar av professionalism och yrkesetik. Det finns inte så stor kunskap om detta och vad det beror på, vare sig det handlar om skillnader mellan exempelvis PR-konsulter och anställda på kommunikationsavdelningar, skillnader mellan olika organisatoriska sektorer eller geografiska skillnader, eller kanske något helt annat.





{IFrame

Publikationer

Artiklar i tidskrifter

Strömbäck, J. , Grandien, C. & Falasca Larsson, K. (2013). Do Campaign Strategies and Tactics Matter? : Exploring Party Elite Perceptions of What Matters When Explaining Election Outcomes. Journal of Public Affairs, vol. 13: 1, ss. 41-52.

Grandien, C. & Johansson, C. (2011). Institutionalization of communication management in organizations – A theoretical framework. Corporate Communications. An International Journal, vol. 17: 2, ss. 209-227.

Kapitel i böcker, del av antologier

Fagerholm, A. , Grandien, C. & Lozanovski, J. (2009). Centerpartiets valkampanj 2006 : en fallstudie. I Väljarna, Partierna och Medierna : En Studie av Politisk Kommunikation i Valrörelsen 2006. Stockholm : SNS förlag. S. 89-123.

Christina, G. (2008). Kommunikatörernas roll och arbetssätt. I Kommunikation i förändringsprocesser. Malmö : Liber.

Konferensbidrag

Falasca, K. & Grandien, C. (2015). Where you lead we will follow: A longitudinal study of strategic political communication in election campaigning. .

Johansson, C. & Grandien, C. (2010). Leading 
change 
or 
living 
change? : Conceptualizing 
institutionalization
 of 
communication 
management 
in 
organizational
 change. .

Nord, L. , Strömbäck, J. , Grandien, C. & Ottestig, A. T. (2006). When A Natural Disaster Becomes a Political Crisis. A Swedish Case Study. : Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Dresden International Congress Centre, Dresden, Germany, Jun 16, 2006. .

Rapporter

Grandien, C. , Nord, L. & Strömbäck, J. (2005). Efter flodvågskatastrofen. : Svenska folkets åsikter om och förtroende för myndigheter, medier och politiker. Stockholm : Krisberedskapsmyndigheten (KBM:s temaserie 2005:4)