Att arbeta med utsatta barn är en stor utmaning för landets socionomer. SimChild är ett datorbaserat verktyg för att öva förmågan att hantera barnavårdsutredningar.
Verktyget SimChild hjälper till att förena teori och praktik, berättar Gunilla Egonsdotter.
– Verktyget är framtaget för att socionomstudenter och redan verksamma socionomer ska ha möjlighet träna kunskaper i en realistisk miljö, utan att löpa risk att skada klienter, berättar Gunilla Egonsdotter på Mittuniversitetet.
Fördelen med verktyget är att det gör det möjligt att förena teori och praktik. Deltagarna får tillgång till ett fiktivt barnavårdsärende som presenteras genom alla de dokument - journaler, anmälningar, specialistutredningar - som socionomer har tillgång till under en utredning. Studenterna har möjligheter att experimentera med beslut och konsekvenser. Med hjälp av lärarledda diskussioner får deltagarna möjligheter att jämföra sina beslut och reflektera över sina erfarenheter. Projektets mål är att öka kvaliteten i barnavårdsinsatser.
– Vi har fått mycket uppmärksamhet för SimChild. Socialtjänsten, Sveriges Kommuner och Landsting samt olika regionförbund har visat intresse för verktyget, berättar Gunilla Egonsdotter.
Mittuniversitetets utbildningsstrategi
Artikeln är en av flera i en artikelserie om arbetslivsanknytning på Mittuniversitetet. Projektet Simchild ingår i Utbildningsstrategin. Målet är att 2016 vara erkänt framgångsrikt för arbetslivsanknytning inom utbildningen.
Kontakt
Gunilla Egonsdotter
063-16 5711 alt. 070-205 50 31