Visa Kursplan, inkl. litteraturlista

Skriv ut
Hämta kursplan
Kursplan för:

Pedagogik AV, Mål- och resultatstyrning i Rektorsprogrammet, Uppdragsutbildning, 10 hp

Educational Sciences, MA, Steering towards Goals and Results, 10 Credits


Allmänna data om kursen

Kurskod: PE032U
Ämne huvudområde: Pedagogik
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Mål- och resultatstyrning i Rektorsprogrammet, Uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 10
Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Fastställd: 2015-03-19
Senast ändrad: 2015-03-19
Giltig fr.o.m: 2015-08-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge rektorer, förskolechefer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i skolan, förskola och fritidshem grundläggande kunskaper om organisationsteori och aktuella styrmodeller i organisationer. Kursen behandlar även skolväsendets utformning, skolans och förskolans styrsystem och dess gällande värdegrund. Vidare syftar kursen till att ge förmåga att förklara och tydliggöra skolans mål, att ge kunskaper om de vetenskapliga grunderna för uppföljnings- och utvärderingsarbete samt att ge kunskaper gällande systematiskt kvalitetsarbete. Kursen syftar också till att ge rektorer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion förmåga att analysera, formulera och kommunicera strategier för utvecklings- och förändringsarbete. Syftet med kursen är också att ge god kunskap om de förutsättningar som påverkar samtliga barn och elevers utvecklings- och lärandeprocesser, samt strategier för att främja alla barns och elevers utveckling.

Lärandemål

Efter genomgången utbildning ska rektorer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i skolan, förskola och fritidshem:

- Visa goda kunskaper om svensk skola och förskolas utformning, styrsystem och grundläggande värderingar samt rektorers och chefers myndighetsuppdrag.
- Visa god förmåga att förklara och tydliggöra skolans mål samt översätta dem till konkreta handlingar.
- Visa kunskap om de vetenskapliga grunderna för uppföljning- och utvärderingsarbete och översätta detta till den egna verksamhetens arbete satt i relation till skolans samlade mål.
- Visa förmåga att kritiskt granska och reflektera över olika metoder för verksamhetsuppföljning och utvärdering.
- Visa god förmåga att formulera och kommunicera strategier för utvecklings- och förändringsarbete.
- Visa god kunskap om de förutsättningar som påverkar samtliga elevers och barns utvecklings- och lärandeprocesser, samt strategier för att främja alla elevers och barns utveckling, att känna till vikten av tillgänglig utbildning.
- Visa god förmåga att etablera en kultur där undervisningens kvalitet och barn och elevers lärande och utveckling är i centrum och där verksamhetens kvalitetsarbete är en del av dess vardag.
- Visa god kunskap om det egna ansvaret för och vikten av att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elever och barn, dvs. även de med behov av särskilt stöd eller med funktionsnedsättningar.

Innehåll

Kursen behandlar olika teman av relevans för att förstå och förhålla sig till mål- och resultatstyrning i skolan och förskolan, se beskrivning nedan. Dessa teman kan grupperas i tre huvudsakliga moment. Inledningsvis behandlas grundläggande generell organisationsteori och aktuella styrningsmodeller. Därefter beskrivs svensk skolas och förskolas utformning och styrsystem. Utifrån denna kunskap om skolans och förskolans strukturella förutsättningar kan steget tas in i organisationerna. Inledningsvis behandlas förändrings- och utvecklingsarbete i skola och förskola. Vidare behandlas de förutsättningar som påverkar elevers och barns utvecklings- och lärandeprocesser. Faktorer viktiga för mål- och resultatuppfyllelse. Kursens tredje del utgörs av genomgång, analys och praktiskt arbete med vetenskapliga metoder för uppföljning och utvärdering samt systematiskt kvalitetsarbete i skola och förskola.

- Skolans styrning och ledning. Teoretiska perspektiv på hur moderna organisationer fungerar. Genomgång och problematisering av moderna styrmodeller. Genomgång av svensk skolas och förskolas utformning och styr- och kontrollsystem samt dess grundläggande värderingar.
- Skolutveckling och skolkultur. En genomgång och analys av olika sätt att analysera skolkulturer som underlag för kontinuerligt och hållbart förändrings- och utvecklingsarbete. Vidare behandlas perspektiv på och metoder för att skapa delaktighet i skolans utveckling för såväl personal som barn och elever. Skolan som personalens, elevers och barns arbetsmiljö i fysisk, psykologisk och social mening kommenteras även.
- Utvecklings- och lärprocesser. Analys av, och diskussion om, förhållningssätt och arbetsformer i skolan satt i relation till de förutsättningar som påverkar elevers och barns utvecklings- och lärandeprocesser. Analys av strategier för att främja alla elevers och barns utveckling, att nå en tillgänglig utbildning. Kunskap om arbetssätt inom det specialpedagogiska området för garantera tillgänglighet för alla elever och barn.
- Vetenskapliga metoder och förhållningssätt för utvärdering, uppföljning och tillsyn. Beskrivning och problematisering av grundläggande metoder för utvärdering och uppföljning samt tillämpning i att praktisera dessa.
- Systematiskt kvalitetsarbete. ISO 9000 och andra kvalitetsmått. Genomgång av och diskussion om BRUK som verktyg för självskattning av kvalitet i verksamheten. Genomgång av olika dokumentationsformer, t.ex. pedagogisk dokumentation och analys av densamma.

Behörighet

Grundläggande behörighet Rektorer, förskolechefer, biträdande rektorer samt andra personer med motsvarande ledningsfunktioner i läroplansstyrda verksamheter, vilka tidigare inte genomgått någon statlig befattningsutbildning för rektorer.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och
med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker i from av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur


Obligatorisk litteratur

Titel: Kvalitetsarbete i förskola och skola: handbok i kvalitetsredovisning.
Upplaga: 2007
Förlag: Myndigheten för skolutveckling, Stockholm

Författare/red: Abrahamsson, B. & Andersen, J.A.
Titel: Organisation: att beskriva och förstå organisationer. (4., utök. och [rev.] uppl.)
Upplaga: 2005
Förlag: Liber, Malmö

Författare/red: Agevall, L.
Titel: Välfärdens organisering och demokratin: en analys av New Public Management.
Upplaga: 2005
Förlag: Växjö University Press, Växsjö

Författare/red: Andersson, M.
Titel: The early childhood environment rating scale (ECERS) as a tool in evaluating and improving quality in preschools.
Upplaga: 1999
Förlag: Diss. Stockholm : Univ. Stockholm

Författare/red: Berg, G et al.
Titel: Skolans professionalisering och de professionellas frirum, i SOU 2014:5, bilaga 3
Förlag: 2014
Kommentar: s 435-789. Valda delar.

Författare/red: Berg, Gunnar
Titel: Skolledarskap och skolans frirum.
Upplaga: 2011
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: Valda delar.

Författare/red: Folke-Fichtelius, M.
Titel: Förskolans formande: statlig reglering 1944-2008.
Upplaga: 2008
Förlag: Diss. Uppsala : Uppsala universitet

Författare/red: Håkansson, J.
Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem: strategier och metoder. (1. uppl.)
Upplaga: 2013
Förlag: Studentlitteratur, Lund

Författare/red: Jarl, M. & Pierre, J. (red.)
Titel: Skolan som politisk organisation. (2. uppl.)
Upplaga: 2012
Förlag: Gleerups, Malmö

Författare/red: Karlsson, O.
Titel: Utvärdering - mer än metod: tankar och synsätt i utvärderingsforskning: en översikt.
Upplaga: 1999
Förlag: Svenska Kommunförbundet, Stockholm

Författare/red: Persson , B, Persson E.
Titel: Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla.
Upplaga: 2012
Förlag: Liber, Stockholm

Författare/red: Sheridan, S.
Titel: Pedagogical quality in preschool: an issue of perspectives.
Upplaga: 2001
Förlag: Diss. (sammanfattning) Göteborg: Univ, 2001 Göteborg.

Författare/red: Sund, F.
Titel: Metodhandbok för rektorsprogrammet. [Under utveckling]
Upplaga: 2015

Författare/red: Wahlström, N.
Titel: Mellan leverans och utbildning: om lärande i en mål- och resultatstyrd skola.
Upplaga: 2009
Förlag: Daidalos, Göteborg.

Författare/red: Vedung, E.
Titel: Utvärdering i politik och förvaltning. (3., [omarb. och uppdaterade] uppl)
Upplaga: 2009
Förlag: Studentlitteratur, Lund

Ett visst urval av litteratur kommer att ske bland ovanstående förslag.

Övrig information

Anmälan till utbildningen sker av skolhuvudman.