Nyhetsbilden i förändring: En studie om bildjournalistikens utveckling och förutsättningar

Skriv ut 18 nov november 2013

I det här projektet studerar vi bildjournalistikens utveckling och betydelse i samhället utifrån tre aspekter: nyhetsbildens utveckling, bildurval och publikens tolkning. 

Nyhetsbildens ställning i dagspressen har både stärkts och försvagats under de senaste två decennierna. Bilden har stärkts genom att den har blivit alltmer framträdande i svensk dagspress; länge hade kvällstidningarna en starkt visuell framtoning med många och stora bilder, medan texterna dominerade i morgontidningarna.

I takt med nyhetsbildens ökade betydelse finns dock tecken på att dess ställning samtidigt försvagats. Multijournalistiken ställer nya krav på journalistisk allsidighet och även skrivande journalister får nu ofta uppdrag att fotografera. På ett flertal mediehus minskar bildredaktionerna i besparingstider, vilket kan förmodas leda till en omprioritering av både den typ av uppdrag som görs och den tid som kan läggas ner på varje jobb.

Syftet med projektet är att studera bildjournalistiken utveckling och betydelse i samhället utifrån tre aspekter: hur nyhetsbilderna utvecklats, hur processen för bildurval och arbetet på redaktionen med fokus på normer och rutiner ser ut, samt hur publikerna uppfattar och tolkar bilder. Studiens fokus är analoga och digitala bilder som publicerats i traditionella tidningshus mellan åren 1995 och 2013, samt bilder som premierats i tävlingen Årets bild under samma tidsperiod.

Förutom projektledarna Maria Nilsson ingår professor John Kimmich och forskningsassistent Terje Lindblom i projektet.

 

Projektfakta

Projekttid: 2013-2016
Projektledare:
Maria Nilsson, fil dr
Finansiering: 
Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforskning