Simulering och optimering av trafikstyrningslösningar på SOS Alarm
SOS Alarm och Mittuniversitetet arbetar i detta projekt för att förbättra larmhanteringsprocessen och därigenom minska väntetiderna för dem som ringer nödnumret 112.
SOS Alarm genomför just nu en omorganisation där man vill gå från dagens trafikstyrningslösning av nödnumret 112 baserat främst på lokala centraler med individuella telefonköer till en struktur baserat på ett annat upplägg som medger en effektivare hantering av de inkommande samtalen. Med anledning av detta har ett examensarbete på kandidatnivå utförts av en student på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi i samarbete mellan MIUN i Sundsvall och SOS Alarm.
I examensarbetet togs en initial simuleringsmodell fram som kan utvärdera olika trafikstyrningslösningar där nödnumret 112 inkommer i en köstruktur och som sedan distribueras till de olika SOS-centralerna enligt olika förvalda strategier. Problemet är dock betydligt mer komplext än vad som är görligt inom ramen för ett examensarbete och därför kommer SOS Alarm under 2.5 års tid att finansiera en doktorand med avstamp i resultaten från examensarbetet och med operativa data från SOS Alarm.
Syftet är att erhålla väl testade policies gällande en trafikstyrningslösning som kan hantera SOS Alarms telefonköer för nödnumret 112 på ett så optimalt sätt som möjligt.
Målet är att med hjälp av simulering utvärdera olika trafikstyrningslösningar samt beräkna fram optimala sådana genom en utökad metodik som kallas optimering via simulering. Resultaten kommer att utvärderas och användas direkt i den dagliga verksamheten på SOS Alarm.
Den förväntade vinsten med projektet är minskade väntetider för de nödställda som ringer till SOS Alarm och på så sätt en bättre och snabbare larmhanteringsprocess i samhället.