Läsning i förskolan
Syfte: Att kartlägga pedagogers meningsskapande aktiviteter i samband med högläsning
Aktivitet: Den rapport om studien som skrivits håller i detta nu på att skrivas om till en bok som ska ges ut på Studentlitteratur
Ansvarig, ansvariga: Ulla Damber och Jan Nilsson (Malmö högskola)
Lärare, barn och textböcker
(studien genomförs i samarbete mellan två kunskapsområden)
Syfte: Att sondera vilka värderingar som döljs i läseböcker som används för läsinlärning.
Aktivitet: I första skedet fokuserades lärarstudenters textanalytiska förmåga. I följande skeden är det tänkt att denna studie ska utvecklas dels till en komparative studie (Kenya-Sverige) och dels att lärares arbete med texter i läroböcker fokuseras
Ansvarig, ansvariga: Ulla Damber och Ann-Kristin Göhl-Muigai
Utveckla förskolan inifrån.
Forskning om hur förskolan kan utvecklas genom att skapa nätverk för pedagogerna. Projektet följer nätverksarbetet i Sundsvalls förskolor under tre år. Nätverksträffar dokumenteras och samtal hålls med de medverkande pedagogerna. Projektet avslutas 2012 med rapporter och paper.
Ansvariga: Ewa Ivarson Jansson, Marie Frykland
Förskollärare leder förskolan.
En studie om hur förskollärarna arbetat med att utveckla förskolan och om kampen om att behålla förskolans särskilda pedagogik. Arbetet utgör grunden till en bok om förskolans ledarskap från 60 talet och fram till dagens förskola.
Ansvarig : Ewa Ivarson Jansson
Förskolor i Europa, innehåll och form.
Syfte: Att skapa en forskargrupp från 6 länder i Europa, vilka tillsammans ska studerar förskolan ur kontextuella, kulturella och pedagogiska utgångspunkter.
Ansvarig Sverige: Ewa Ivarson Jansson,
Övriga länder: Kro