Värdegrund och demokrati

Skriv ut 20 maj maj 2013

Vi som ingår i det här kunskapsområdet delar ambitionen att bedriva kritisk samhällsvetenskaplig forskning med inriktning mot maktförhållanden i utbildning. Det betyder att vi riktar intresset mot var makten finns, hur den utövas och verkar, med vilka konsekvenser och till vilkas för och nackdel. Det innebär också att vi studerar olika typer av material, allt från internationella och nationella policydokument till olika individers tankar och handlingar

Vi intresserar oss för frågor som handlar om demokratiaspekter i utbildning och undervisning, som exempelvis elevinflytande. Värdegrundsfrågor såsom hur idealmedborgaren framträder i olika texter samt lärarutbildningens betydelse för studenters värderingar adresseras, liksom undervisning om ideologier inom samhällskunskapsämnet. Vi intresserar oss också för normaliseringsprocesser. Eftersom social klass kommit lite på undantag i forskning om utbildning och pedagogiska processer under de senaste åren anser vi att det är dags att åter prioritera den kategorin. Vidare ägnar vi oss åt frågor om vad kvalitets- och utvärderingsfenomenet inom utbildning kan leda till. Utbildning för hållbar utveckling är också en angelägenhet för det här kunskapsområdet.