Publicera din uppsats
Fr.o.m höstterminen 2012 ska alla självständiga arbeten lagras elektroniskt i DiVA. Observera dock att avdelningarna (institutionerna) har olika regelverk för hur det ska gå till, om studenten ska lägga upp sitt arbete själv eller om det görs av en administratör. Ta reda på vad som gäller för din avdelning. Här följer allmänna anvisningar för att registrera uppsats i DiVA.
PDF-format
Innan du börjar registreringen ska du spara din text i PDF-format. Till det kan du använda CutePDF Writer som finns på Mittuniversitetets studentdatorer. Sitter du hemma kan du hämta CutePDF till din dator. Så här gör du för att spara i PDF:
- Öppna ditt dokument i Word
- Välj Skriv ut
- Välj CutePDF Writer som skrivare
- CutePDF Writer skriver inte ut dokumentet utan sparar det som PDF
- Ingenting dras från ditt utskriftskonto
- Välj vad dokumentet skall heta och var du vill spara det
- Spara.
Nu har du ditt dokument i PDF-format.
Registrera
Logga in i DiVA med användarid och lösenord från ditt studentportalskonto.
- Välj Publikationstyp Studentuppsats - aldrig något annat.
- Fyll i uppgifterna i formuläret. Hoppa över det som inte är aktuellt, till exempel forskargrupp, serie och identifikatorer.
- Klicka på Fortsätt längst ner på sidan. På nästa sida ska du ladda upp din PDF-fil. Välj först om du vill göra den publikt tillgänglig eller endast arkivera. Klicka sedan Bläddra och leta upp din PDF-fil på datorn. Tryck på UPLOAD.
- På ytterligare nästa sida får du en översikt över vad du registrerat. Titta igenom och gå tillbaka och korrigera om det behövs. Klicka sedan på Skicka in.
Registreringen ska godkännas av personal på din avdelning. Först när det är gjort kommer ditt arbete att vara sökbart i DiVA (om du valt det) och i andra gränssnitt som till exempel Uppsök och uppsatser.se.