Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Elevinflytande som didaktiskt/pedagogiskt instrument, 7,5 hp
Pupil influence as a didactic/pedagogical issue
Allmänna data om kursen
Kurskod: PE074G
Ämne huvudområde: Pedagogik
Nivå: Grundnivå
Progression: (A)
Namn (inriktning): Elevinflytande som didaktiskt/pedagogiskt instrument
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2009-06-16
Fastställd: 2009-09-15
Senast ändrad: 2015-11-30
Giltig fr.o.m: 2016-01-10
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om och förståelse för elevinflytandets uppkomst och reglering. Den ska också bidra med insikter och motiv rörande didaktiska verktyg för arbetet med elevinflytande i skolan. Kursen syftar vidare till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till fenomen och processer i skolpraxis rörande elevinflytande som tema. Slutligen ska kursen bidra till att kritiskt granska elevinflytande som fenomen i förhållande till kunskap och demokrati.
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- tolka och diskutera elevinflytande som samhällsfenomen ur olika perspektiv
- redogöra för elevinflytande med avseende på dess reglering, innehåll, uppkomst och utveckling
- urskilja och kritiskt analysera hur de formuleringar om elevinflytande som återfinns i skolans styrdokument kommer till uttryck i pedagogisk praktik
- jämföra och diskutera innehållet i vetenskaplig text om elevinflytande i relation till pedagogisk praktik
- planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet utgående från ett elevinflytandeperspektiv
Innehåll
Pedagogiskt/didaktiska verktyg med avseende på elevinflytande som tema. Elevinflytandets uppkomst och reglering. Skolans värdegrund och uppdrag. Perspektiv på kunskap och demokrati.
Behörighet
Grundläggande behörighet eller lärarexamen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, gruppdiskussioner, litteraturstudier, praktiska tillämpningar samt seminarier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Dewey, John
Titel: Demokrati och utbidning.
Upplaga: 1999
Förlag: Daidalos
Författare/red: Ekman, Joakim, Pilo, Lina
Titel: Skolan, demokratin och de unga medborgarna.
Upplaga: 2012
Förlag: Liber, Malmö
Kommentar: ISBN: 978-91-47-09731-9 240 s.
Författare/red: Englund, Tomas
Titel: Den svenska skolan och demokratin: Möjligheter och begränsningar, I det unga folkstyret
Upplaga: 1999
Förlag: SOU 1999:93
Kommentar: 38 s
Författare/red: Eriksson Linda, Bostedt Göran
Titel: Elevinflytande i spänningsfältet mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiska uppdrag. En studie av fyra skolor
Upplaga: 2011
Förlag: Mittuniversitetet
Webbadress: http://www.miun.se/sv/universitetet/Organisation/institutioner/utv/Forskning/Rapportserie/
Kommentar: ISBN: 978-91-86073-83-1 165 s
Författare/red: Forsberg Eva, Wallin, Erik
Titel: Skolans kontrollregim: ett kontraproduktivt system för styrning?
Upplaga: 2013
Förlag: Stockholms Universitets Förlag
Kommentar: Valda delar.
Författare/red: Gustavsson, Bernt
Titel: Utbildningens förändrade villkor: Nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
Upplaga: 2009
Förlag: Liber AB
Kommentar: ISBN: 978-91-47-09330-4. valda delar.
Författare/red: Hensvold Inger
Titel: Elevaktiva arbetsmodeller
Upplaga: 2006
Förlag: Myndigheten för skolutveckling
Kommentar: Forskning i fokus, nr 30154 s.
Författare/red: Oscarsson Vilgot
Titel: Elevers demokratiska kompetens
Upplaga: 2005
Förlag: Göteborgs universitet
Kommentar: 1404-062X. 99 s.
Författare/red: Selberg Gunvor
Titel: Främja elevers lärande genom elevinflytande
Upplaga: 2001
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: ISBN: 91-44-02009-0. 175 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Skolan och medborgarskapandet.
Upplaga: 2011
Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2596
Referenslitteratur
Författare/red: Backman, Jarl
Titel: Rapporter och uppsatser
Upplaga: 2010
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: ISBN: 978-91-44-04826-0. 223 s.
Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Läroplan för grundkskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Upplaga: 2011
Förlag: Skolverket
Webbadress: ISBN: 978-91-38-32541-4.
Kommentar: 281 s
Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Kommentar: SFS nr: 2010:800 Artiklar tillkommer.
Av de valbara avhandlingarna skall EN av dessa väljas för fördjupade studier, alternativt en annan relevant avhandling inom området efter samråd med examinator eller ansvarig lärare.
Kommentar: De flesta avhandlingar finns tillgängliga som pdf.
Övrig information
För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med Internetanslutning samt utrustning för ljud (Headset med USB anslutning eller motsvarande) och bildkommunikation över nätet.