Personal- och arbetslivsprogrammet, 180 hp

Skriv ut

Att leda människor och utveckla deras potential och kompetens är en grund för alla framgångsrika företag och organisationer. Med kunskaper om psykologi, hur människor fungerar i grupp, kommunikation och organisation lär du dig hur man utvecklar en effektiv arbetsplats där de anställda trivs. Programmet tar sin grund i det verkliga arbetslivets möjligheter och problem, med nära näringslivskontakt och en längre praktikperiod.

Personal- och arbetslivsprogrammet ger dig både praktiskt användbara kunskaper om människan i arbetslivet och den teoretiska grunden. Kontakterna med arbetslivet är nära och regelbundna. I psykologi och sociologi, som är programmets huvudområden, får du grundläggande kunskaper och en särskild fördjupning mot personal- och arbetslivsfrågor, till exempel ledarskap och chefskap, organisationsformer, personalresursplanering, organisationskultur och grupprocesser, arbetsmiljö, organisationsförändring, stress och hälsa, lärande och kompetens, mångfald och det internationella arbetslivet.

Kurserna är särskilt anpassade, som till exempel arbetsrätten som är speciellt inriktad mot den lagstiftning som handlar om arbetsmiljö, anställning och diskriminering. I företagsekonomi får du en grundkurs i ekonomistyrning med särskild inriktning mot personalekonomi. Praktiken gör du i Sverige eller utomlands i en organisation som du själv väljer. Utbildningens sista termin avslutas med att du skriver ett examensarbete. Då undersöker du en personal- eller annan arbetslivsfråga i en organisation.

Behörighet

Grundläggande behörighet +
Matematik B och Samhällskunskap A.
Eller:
Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
(OB 5)

Examen efter genomförda studier

Kandidatexamen
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet psykologi eller sociologi
översatt till
Degree of Bachelor of Science with a major in Psychology or Sociology

Efter utbildningen

Arbetsmarknaden har och kommer alltid att ha behov av personer med gedigen kunskap om människan i arbetslivet. På alla nivåer i organisationer finns det frågor som ständigt är aktuella, allt ifrån vardagsnära områden som arbetsmiljö och konflikthantering till strategiska områden som kompetensutveckling och organisationsförändringar. Personal- och arbetslivsprogrammet ger dig möjligheten att arbeta med sådana organisationsfrågor som just du är intresserad av.

Arbetslivskontakt

Genom hela utbildningen löper arbetslivskontakter som en röd tråd. I början genom exempelvis studiebesök, gästföreläsningar och arbetslivsmässor. Senare får du göra olika undersökningar och intervjuer på arbetsplatser. I slutet av utbildningen ingår tio veckors sammanhängande praktik på heltid.

Artiklar relaterade till utbildningen