Kursplan för:
Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – II, 9 hp
Computer Engineering BA (A), Game Programming in Windows - II, 9 credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: DT114G
Ämne huvudområde: Datateknik
Nivå: Grundnivå
Progression: (A)
Namn (inriktning): Spelprogrammering i Windows – II
Högskolepoäng: 9
Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Teknik 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för arkiv- och datavetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
Inrättad: 2007-03-15
Fastställd: 2007-06-15
Senast ändrad: 2013-09-02
Giltig fr.o.m: 2013-08-15
Syfte
Kursen behandlar utveckling och implementering av 2D-spel i Windows. DirectX används för att med objektorienterad teknik kunna skapa och manipulera grafiska objekt i 2D. C++ används som implementeringsspråk.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- Kunna utnyttja C++ för objektorienterad programmering i spelsammanhang
- Vara förtrogen med och kunna utnyttja DirectX för att skapa animationer och grafik
- Skapa spelanpassade algoritmer
- Utveckla spellogik
- Utveckla ett eget spel i ett projekt
Innehåll
Påbyggnad C++:
- klasser, objekt och medlemmar, olika typer av arv, kopiering av objekt, överlagring, operatoröverlagring, friends och dynamisk minneshantering
- klasshierarkier med dynamisk bindning och virtuella funktioner
- konstruktion av funktions- och klassmallar
- undantagshantering
Användning av DirectX för:
- animationer
- dubbelbuffring
- blitter
- färger och transparens
- paletthantering
- klippning av grafik
- spriteobjekt
- grafiska användargränssnitt
- skrollning av grafiska objekt
- parallaxtekniker
- tilesystem
Algoritmer:
- spelanpassade algoritmer
- olika respawn tekniker
Spellogik:
- kollisionshantering
- turordnings baserade spelsystem
- Spelprojekt inklusive projektrapport vilken beskriver tillvägagångssätt, problem som uppstått, lösningar och förbättringar som skulle kunna göras
Behörighet
Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – introduktion, 12 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Tidigt i undervisningen ingår en obligatorisk aktivitet, Inlämningsuppgifter 1.
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsforum. För varje student avsätts x tim vilket meddelas vid varje kurstillfälle.
Examination
1.5 hp, I101: Inlämningsuppgifter 1
Betyg: Underkänd eller Godkänd
1.5 hp, I201: Inlämningsuppgifter 2
Betyg: Underkänd eller Godkänd
3.0 hp, T101: Skriftlig tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
3.0 hp, P101: Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Jonathan S. Harbour
Titel: Advanced 2D Game Development
Förlag: Course Technology PTR
Övrig information
Kursen är avsedd som fort- och vidareutbildning och ska vara en intresseväckare och ge en introduktion till applikationsutveckling inom spelområdet.
Den som inte senast kursvecka tre genomfört Inlämningsuppgifter 1 , moment I101, kommer att förlora sin plats i och med att Lärosätet då registrerar ett ”tidigt avbrott”.