Miljöer för lärande, teknikstöd och pedagogisk utveckling
En handlingsplan med gemensamma mål för processområdet är fastställd av rektor för 2016–2017.
E-lärande har tidigare varit en egen process, medan lärmiljöer och pedagogisk utveckling inte tydligt funnits med inom ramen för utbildningsstrategin. Inför prolongeringsperioden har dessa områden slagits ihop till en process, eftersom e-lärande ställer krav på såväl tekniska lösningar som på pedagogisk utveckling.
Målbild 2017
Arbetet med miljöer för lärande, teknikstöd och pedagogisk utveckling syftar till att skapa förutsättningar för användandet av modern pedagogik och teknik. Mittuniversitetets utbildningar ska karaktäriseras av bland annat attraktivitet och nytänkande och drivas utifrån studentcentrerade och aktiva modeller för lärande. De övergripande målen för 2015–2017 blir därmed att:
A. Den pedagogiska verksamheten på Mittuniversitetet karaktäriseras av professionalism och nytänkande.
Pedagogiskt utvecklingsarbete är en tydligt prioriterad verksamhet vid Mittuniversitetet. Det finns en nära koppling mellan nationell och internationell forskning kring lärande, teknikstöd och pedagogiskt/didaktiskt utvecklingsarbete och den dagliga kursverksamheten. Möjligheterna till pedagogisk meritering har förstärkts. Lärarna ges ökade förutsättningar för att kontinuerligt delta i fortbidlningskurser. Det utbildnings- och lärandestöd som erbjuds lärare och studenter är behovsanpassat och efterfrågat.
B. Miljöerna för lärande och utbildning vid Mittuniversitetet ligger i framkant av den pedagogiska och didaktiska utvecklingen.
Mittuniversitetets lokaler för studenters lärare är anpassade för att utgöra en välkomnande miljö studenters aktiva och kollaborativa lärande. Tillgängligheten, servicen och lärandestödet till studenterna håller hög kvalitet. Utbildningsmiljöerna karakteriseras av att möjliggöra en variation av didaktiska arbetssätt och uppvisar hög teknisk standard. De tekniska lösningarna karaktöriseras av enkel åtkomst och hög anvädnbarhet. Mittuniversitetet erbjuder effektivt och likvärdigt operativt tekniskt stöd på plats i lärosalar för alla lärare på alla campusorterna.
Målen är konkretiserade i handlingsplanen.