Examensarbete i kvalitetsteknik vinner dubbla pris
Ett examensarbete vid magisterprogrammet i kvalitets- och ledarskapsutveckling vid Mittuniversitetet har nu vunnit pris som årets bästa examensarbete vid två tillfällen. Det är Anna Wåhlin och Malin Hoorn Ceder som belönas för sitt arbete om kundorientering i offentlig sektor.
Arbetet är en studie av hur några förskolor i offentlig regi i Västernorrland har lyckats med sin kundorientering.
Nu har föreningen Svenska förbundet för kvalitet tilldelat arbetet "Olle Jonsson priset" för årets bästa examensarbete om 20 000 kronor med motiveringen,
´"Under de senaste åren har betydelsen av ökad kundorientering blivit alltmer accentuerad inom offentlig sektor. Examensarbetet syftar till att ge ökad kunskap inom detta område genom att identifiera framgångsfaktorer för ökad kundorientering och synliggöra goda exempel från verksamhet med dokumenterad stark kundorientering. Framgångsfaktorerna presenteras i den s.k. Luckstamodellen med dimensionerna ledarskap, kultur, systematik och motivation. Examensarbetet är mycket väl utfört och kommer förhoppningsvis inspirera organisationer inom offentlig sektor att utveckla sitt systematiska kvalitetsarbete."
I september beslöt också Lean Forums styrelse att, i konkurrens med 24 andra bidrag, utse examensarbetet till årets bästa då med motiveringen:
”Det centrala i lean och kvalitetsutveckling är fokus på ökat värde för kunden. Examensarbetet utmärker sig genom att fokusera på betydelsen av utifrånperspektiv i förbättringsarbetet och föra in det i en miljö där kundbegreppet är komplext. Flera organisationer inom offentlig sektor kan ha stor nytta av att läsa denna rapport.”