Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Vårdpedagogik, 7,5 hp
Nursing Science BA (B), Pedagogic in Nursing, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: OM010G
Ämne huvudområde: Omvårdnad
Nivå: Grundnivå
Progression: (B)
Namn (inriktning): Vårdpedagogik
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Vård 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för omvårdnad
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2007-03-14
Fastställd: 2007-03-30
Senast ändrad: 2015-09-17
Giltig fr.o.m: 2016-01-04
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig utvecklad kunskap om hur
upplevelser av hälsa, ohälsa och beroende av vård påverkar personens livskvalitet.
Att få förståelse och kunskap för hur pedagogiska teorier, kommunikation, lärandeprocessen och sjuksköterskans pedagogiska funktion tillämpas i omvårdnad samt vad som behövs för att ge stöd, information och undervisning för att stimulera och motivera personen till egenvård och för att uppmuntra och motivera närstående att delta i omvårdnaden. Kursen ska även ge kunskap om kulturella olikheter och deras betydelse i omvårdnaden.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur pedagogiska teorier kan tillämpas i omvårdnadsarbetet för att främja hälsa och egenvård
Färdighet och förmåga
- förklara och tillämpa pedagogiska och didaktiska kunskaper av betydelse för patienters lärande för att främja hälsa och egenvård
- bedöma, planera, genomföra och utvärdera pedagogiska insatser vid ett hälsoproblem utifrån patientens förutsättningar
- stödja, undervisa, handleda och informera patientgrupper, närstående, personal och studerande
- tillämpa vetenskapligt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska information relaterat till hälsa/ohälsa
- planera, genomföra och reflektera över ett samtal med fokus på hälsa/ohälsa
- beskriva, förklara och reflektera över sjuksköterskans ansvar och roll i omvårdnadsarbetet samt koppla detta till pedagogisk forskning och aktuella författningar
Innehåll
Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ålders, genus-, socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.
Lärande, förutsättningar och hinder
- teorier om kunskap och lärande
- upplevelser av hälsa, ohälsa, sjukdom, olika livssituationer och beroende av
vård/stöd för den enskilde och närstående
- kommunikationshinder
- bemästrandeteorier
- intresseföreningar och informationsvägar för patienten
Undervisning, handledning och information
- interaktion och kommunikation i omvårdnad
- hälsofrämjande och förebyggande arbete
- didaktik
- stöd, undervisning, handledning och information till patient, patientgrupper,
närstående, personal och studerande
Kulturmöten
- förståelse för kulturella olikheter
- kommunikation.
Behörighet
Omvårdnad GR (A), 22,5 hp
Omvårdnadens utveckling och kunskapsområde, 15 hp
7,5 hp av Omvårdnadens teori och metod, 15 hp
Medicinsk vetenskap GR (A), 15 hp
Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Mikrobiologi och farmakologi, 7,5 hp
eller sjuksköterskeutbildning.
Kursbeskrivning
Kursen ingår i Sjuksköterskeutbildning, 180 högskolepoäng, men kan också läsas som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten och simuleringsövning.
Seminarier är obligatorisk undervisning. Vid frånvaro kontakta kursansvarig lärare för information om igentagande av undervisningstillfället.
Examination
Individuell skriftlig uppgift, 3,5 hp. Betygsskala A-F
Samtals- och undervisningsövningar i grupp inklusive skriftlig reflektionsuppgift, 2 hp. Betygsskala U/G
Grupparbete (poster), 2 hp. Betygsskala A-F
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Edberg, A-K., & Wilk, H. (red.).
Titel: Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red.)
Titel: Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Fossum, B. (red.)
Titel: Kommunikation. Samtal och bemötande i vården
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Friberg, F., & Öhlen, J. (red.)
Titel: Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Klang Söderqvist, B. (red.)
Titel: Patientundervisning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Pilhammar, E. (red)
Titel: Pedagogik inom vård och handledning
Upplaga: Senaste upplaga
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Rautalinko, E.
Titel: Samtalsfärdigheter – stöd, vägledning och ledarskap
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber förlag
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.