Kursplan för:
Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vårdområdet II, 7,5 hp
Nursing Science MA, Teaching Methods for Supervisors, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: OM010A
Ämne huvudområde: Omvårdnad
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Handledarutbildning inom vårdområdet II
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
Utbildningsområde:
Vård 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för omvårdnad
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2006-09-06
Fastställd: 2007-10-29
Senast ändrad: 2013-06-11
Giltig fr.o.m: 2013-08-15
Syfte
Kursens syfte är att stärka den professionella kompetensen som handledare för sjuksköterskestuderande och förfina den pedagogiska förståelsen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-Beskriva vad pedagogiska teorier och pedagogiskt ledarskap kan innebära
-Beskriva lärprocesser och lärstilar inom handledning
-Redogöra för interaktionens och reflektionens betydelse för yrkesmässig växt
Färdighet och förmåga
-Komma fram till och ge förslag på åtgärder som för en given handledningsprocess framåt
-Genomföra kollegial handledning i fingerad situation
-Planera, genomföra och utvärdera praktiska examinationsformer i fingerad situation
-Kritiskt värdera ledarskapets betydelse för samverkan i grupp
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Reflektera över det professionella förhållningssättets betydelse i handledningssituationen
-Reflektera över hur den sociokulturella kontexten kan påverka handledningsprocessen
-Relatera till vetenskapliga kunskaper och diskutera betydelsen av handledning för professionellt lärande och kunskapsutveckling
Innehåll
Pedagogisk teori och pedagogiskt ledarskap
Lärande och professionell utveckling.
Handledningens funktion och handledarrollens innehåll och förhållningssätt Lärprocesser på grupp och individnivå
Etik i handledningssituationen
Pedagogik i sociokulturellt perspektiv
Praktiska examinationsformer och utvärdering
Behörighet
Leg.sjuksköterska samt Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vårdområdet I, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen bedrivs med fördröjd studietakt på 1/2 fart med 4 träffar. Undervisningen består av föreläsningar, diskussioner, litteraturstudier och seminarier.
Examination
Kursen tenteras skriftligt både individuellt och i grupp.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Killén K., Professionell utveckling och handledning – ett övergripande perspektiv, Lund, Studentlitteratur, 2008, 978-91-44-04773-7
Pilhammar E. (red). Berg M., Carlsson E., Friberg F., Gedda B. & Häggström E., Pedagogik inom vård och handledning, Lund, Studentlitteratur, 2012, 978-91-44-07554-9
Säljö R., Lärande i praktiken, Norstedts, 2010, 978-91-1-302863-7
Tveiten S., Yrkesmässig handledning – mer än ord, Lund, Studentlitteratur, 2010, 978-91-44-05588-6
Referenslitteratur
Ekebergh M., Att lära sig vårda- med stöd av handledning, Lund, Studentlitteratur, 2009, 978-91-44-04471-2
Skarman G., Handledning för professionell utveckling, Stockholm, Liber AB, 2011
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.