Utbildningsplan för: Informatik med inriktning systemutveckling, 180 hp
Informatics with Focus on Systems Development, 180 Credits
Allmänna data om programmet
Programkod: TINSG
Tillträdesnivå: Grundnivå
Diarienummer: MIUN 2010/1728
Högskolepoäng: 180
Ansvarig avdelning: Avdelningen för data- och systemvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
Senaste reviderad: 2014-09-26
Giltig fr.o.m: 2014-07-01
Syfte
Utbildningen syftar till att ge grundläggande kompetens för att arbeta som systemutvecklare inom den privata och offentliga sektorn.
Lärandemål
HÖGSKOLEFÖRORDNINGENS MÅL
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
LÄRANDEMÅL FÖR INFORMATIK MED INRIKTNING SYSTEMUTVECKLING
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad utbildning
- visa kunskap om tillämpliga metoder och verktyg för utveckling av privata och offentliga informationssystem samt kunskap och förståelse för vetenskapliga frågeställningar inom informatikområdet.
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad utbildning
- visa förmåga att samla och kritiskt tolka relevant information, samt kritiskt diskutera de företeelser, frågeställningar och situationer som den informationsteknologiska utvecklingen kan medföra.
- visa förmåga att självständigt och/eller i grupp identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika målgrupper.
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt och/eller i grupp utifrån ett användarcentrerat perspektiv:
* kunna designa och implementera databassystem.
* kunna analysera, designa och implementera privata och offentliga informationssystem utifrån samhällets, organisationers och individers krav med hjälp av bästa kända tekniker och metoder.
* kunna relatera processer och verksamhetsstrategier till IT-strategier
* kunna analysera en verksamhet och dess processer för att identifiera förändringsbehov som kan stödjas av informationssystem, och
* kunna analysera, designa, implementera och utvärdera gränssnitt för interaktion med informationssystem.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad utbildning
- visa insikt om informationsteknologins roll i samhället samt individers och organisationers ansvar för hur den används.
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare färdigheter och att ta ansvar för att kontinuerligt utveckla sin kompetens.
Innehåll
Informatik GR (A):
Användarcentrerad systemutveckling I, 7,5 hp
Informatik och systemvetenskap, 7,5 hp
Problemorienterad programutveckling, 7,5 hp
Programvaruutvecklingsprojekt, 7,5 hp
Projektledning, 7,5 hp
Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Informatik GR (B):
Människa-Dator-Interaktion, 7,5 hp
Datamodellering och databaser, 7,5 hp
Analys och design av informationssystem, 15 hp
Distribuerad systemutveckling, 7,5 hp
Införande och acceptans av informationssystem, 7,5 hp
Interaktiva webbapplikationer, 7,5 hp
Hållbar systemutveckling, 7,5 hp
Tillämpat systemutvecklingsarbete, 15 hp #
Informatik GR (C):
Bedömning av aktuell forskning och utveckling, 15 hp *
Examensarbete, 15 hp *
Valbara kurser, 30 hp *
Under femte termin väljer studenten själv kurser. Kurser kan erbjudas inom företagsekonomi, datateknik eller annat ämne. För filosofie kandidatexamen krävs minst 30 hp i ett annat ämne än Informatik.
Kurser markerade med asterisk (*) läses endast för kandidatexamen.
Kurs markerad med nummertecken (#) kan utgöra självständigt arbete för högskoleexamen.
Behörighet
Grundläggande behörighet +
Matematik B och Samhällskunskap A.
Eller:
Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
(OB 5)
Programbeskrivning
Modern informationsteknik och relevanta verktyg och metoder studeras och används för utveckling av funktionella, lättillgängliga och användvärda informationssystem. Under utbildningen studeras samspel, möjligheter och begränsningar mellan människa, teknik, samhälle och organisationer. Användarens och den professionella utvecklarens roll och samspel i utvecklingsprocessen lyfts fram, liksom den enskilde individens förutsättningar och behov.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Spärrar i utbildningen
Är du inte aktiv återtas antagningsbeslutet och du förlorar din plats i programmet. Det innebär att du måste genomföra de obligatoriska aktiviteterna i de kurser som inleds vid terminsstarten den första terminen på programmet. Vilka krav på aktivitet som gäller för de inledande kurserna framgår i respektive kursplan.
Särskilda krav på förkunskaper för kurs inom programmet anges i respektive kursplan. För att få studera vidare i de högre årskurserna utan restriktioner skall den studerande vid inledningen av årskurs 2 uppnått minst 45 högskolepoäng från kurser i årskurs 1. Studerande som ej uppfyller detta krav skall kontakta institutionen för individuell studieplanering.
Undervisning och examination
Undervisnings- och examinationsformer framgår av respektive kursplan.
Examensbenämnning
Kandidatexamen
Filosofie kandidatexamen
Examensbenämning är Kandidatexamen med huvudområdet informatik eller Filosofie kandidatexamen med huvudområdet informatik beroende på sammansättningen av kurser. Båda examina översätts till Degree of Bachelor of Science with a major in Informatics. Beroende på val av kurser kan efter två års studier avläggas Högskoleexamen med inriktning mot informatik, vilken översätts till Higher Education Diploma with specialization in Informatics.
Övrig information
Under studietiden kan kursernas namn, innehåll, nivå, poängfördelning och placering i tiden genomgå förändringar.