Avslutade projekt

Skriv ut 7 dec december 2015

Kunskapsdestinationen Åre

Internet flödar av information om folks köpvanor och önskemål, men oftast används inte informationen till någonting. Nu har Åre blivit testort för ett nytt affärssystem som ska samla allt detta material och göra det tillgängligt för alla i turismbranschen. 

Turismnäringens tillväxt hotas av nyckfull arbetskraft

Förhoppningarna på den svenska turismnäringen är enorma. Branschen präglas av stabil tillväxt och en ännu större tillväxtpotential. Men de som jobbar i branschen ser den ofta som en tillfällig försörjningsmöjlighet i väntan på ett mer kvalificerat arbete. Det här fenomenet studeras närmare i ETOUR:s forskningsprojekt Turismens arbetsliv.

Färdigt recept för trendspaning

Liksom andra branscher, har turismbranschen svårt att hänga med när turismtrender och beteenden förändras. Behovet av att kunna spana efter kommande trender, och utveckla en destination eller ett besöksmål därefter, är stort. Därför har ETOUR satsat på ta fram en modell för omvärldsbevakning – trendspaning på recept.

Böcker, film och musik som turistmagnet

Potentialen hos populärkulturen som turistmagnet är stor. Det har ETOUR:s forskningsprojekt om populärkulturturism och event hittills visat. Nyckeln till framgång är att ta vara på intresset hos film-, bok- och musikälskarna. Kort sagt – fansen.