Kursplan för:
Turismvetenskap GR (A), Turism och upplevelser, 7,5 hp
Tourism Science GR (A), Tourism and Experiences, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: TR044G
Ämne huvudområde: Turismvetenskap
Nivå: Grundnivå
Progression: (A)
Namn (inriktning): Turism och upplevelser
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Samhällsvetenskap 80%
Naturvetenskap 20%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för turismvetenskap och geografi
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2012-08-01
Fastställd: 2012-10-08
Senast ändrad: 2015-05-18
Giltig fr.o.m: 2015-08-15
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om turistiska upplevelser ur både ett konsument- och ett producentperspektiv genom såväl teoretiska studier som praktisk kunskapsinhämtning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
• Redovisa efterfrågans drivkrafter som underlag för planering av upplevelsebaserade aktiviteter
• Analysera hur turistföretag kan arbeta strategiskt med upplevelser och anpassa sitt utbud till nya upplevelsemöjligheter.
• Diskutera upplevelserummets betydelse för attraktionskraften.
• Kunna redogöra för och diskutera hur turister/konsumenter värderar service och vilken roll positiva och negativa upplevelser spelar för den totala tillfredsställelsen.
• Redovisa och kommunicera egna observationer och erfarenheter från turismnäringen ur ett upplevelseperspektiv.
Innehåll
Turismen utvecklas alltmer mot kommersiellt producerade och designade upplevelser. Kursen tar sin utgångspunkt i turistnäringens behov att gestalta och marknadsföra en sammanhållen turistisk upplevelse som motsvarar turisters/konsumenters förändrade konsumtionsmönster. Kursen fokuserar på upplevelsers dynamik och produktion och behandlar förutsättningar och möjligheter för turistproducenterna att kommunicera sina produkter på ett attraktivt och informativt sätt. I den processen är idag interaktion via multimediala kanaler en nödvändig del. Kursen innehåller egna fältstudier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs på halvfart på distans med utnyttjande av Mittuniversitetets webbaserade lärplattform. Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator. Kursen innehåller olika inlämnings- och diskussionsuppgifter samt egna fältstudier som redovisas löpande.
Examination
Kursen examineras genom individuella fältstudier, inlämningsuppgifter samt hemtentamen. Om inte alla uppgifter (bedömda Fx eller ännu ej inlämnade) inlämnats senast vid uppsamlingstillfälle gäller inlämning av uppgift nästa gång kursen ges.
Se ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
Titel: Seminarieboken - att skriva presentera och opponera
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Hanefors, Monica & Mossberg, Lena
Titel: Turisten i upplevelseindustrin
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Mossberg, Lena
Titel: Att skapa upplevelser - från OK till WOW
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: O´Dell, Tom., Billing, Peter. (red).
Titel: Experiencescapes - Tourism, Culture, Economy
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Copenhagen Business School Press
Kommentar: Tillgänglig som E-bok via Dawsonera samt Ebrary. Se http://www.biblioteket.miun.se/ och sök på boken i rutan Hitta i Primo
Referenslitteratur
Författare/red: Andersson, Tommy, Larson, Mia & Mossberg, Lena
Titel: Evenemang: från organisation till utvärdering
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Mossberg, Lena & Nissen Johansen, Erik
Titel: Storytelling. Marknadsföring i upplevelseindustrin
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Utdelat material tillkommer.
Övrig information
Om studenten fått betyg F på hela kursen men önskar fullgöra den kontaktar studenten fakultetsadministratör inför nästa gång kursen ges för att anmäla att kompletteringar kommer att lämnas in.