Kompassdimensionerna är de teoretiska byggstenarna bakom vår evenemangsutvärdering och konsultverksamhet. De är indelade i fem interna processdimensioner och tre externa effektdimensioner.
Processdimensionerna består av Organisation, Planering, Marknadsföring, Design och Risk. I kort så representerar de vad som har identifierats som de vanligast förekommande faktorerna bakom internt och samhälleligt framgångsrika evenemangsorganisationer.
Effektdimensionerna behandlar värden som resulterar från processdimensionernas karaktär och sammansättning i varje enskilt evenemang. Detta innefattar både värden relaterade till ett evenemangs prestation gentemot arrangörens målsättningar samt effekter i form av direkt och indirekt påverkan på värdssamhället och resten av omvärlden.
Som följd av vår strävan att kartlägga evenemangens roll i samhället har de externa dimensionerna blivit indelade i de områden som innefattas i ”Triple-Bottom-Line”, det vill säga det Ekonomi,ska det Socio-Kulturella och det Miljömässiga.”