Slipad strategi gav nya möjligheter

Spara favorit Skriv ut 30 nov november 2015

I samverkan med forskningsmiljön Nationellt vintersportcentrum gick ProSharp från känsla till att faktiskt veta. I en vetenskaplig studie mätte man hur slipningen av  skridskon påverkade åkarens teknik och prestation. Med hårda fakta i bakfickan kan nu ProSharp vinna nya marknader.

När ProSharp utvecklade sin skridskoslipmaskin 1984 fanns det ingen liknande produkt på marknaden. Då förlitade man sig på känsla och beprövad erfarenhet, att slipa skridskor var ett hantverk. Idag vet man att individuellt slipade skridskor är avgörande för skridskoåkarens prestation, något som tagit ProSharp till den absoluta toppen med flera av världens elithockeylag på kundlistan och med export till över 80 länder.  Fram tills nu har slipning byggt mycket på åkarens krav, önskemål och den egna upplevelse av skridskon utöver vissa grundfakta som till exempel ålder, vikt och spelstil.

- För att säkrare kunna rekommendera en viss profil för en viss åkare behövde vi gå från känsla till fakta. På ISP0-mässan i Munchen 2014 kom vi i kontakt med Mittuniversitetet och drygt ett år senare kunde vi påbörja de första testerna hos Nationellt vintersportcentrum, berättar Magnus Eriksson, vd på ProSharp.

Hur formades samarbetet med Mittuniversitetet?
- Vi gav bakgrundsfakta om vårt område, satte upp mätkriterier och former för utförande och Nationellt vintersportcentrum levererade. I en testmiljö som påminde om verkliga förhållanden analyserade vi effekten av olika profiler genom att mäta acceleration, hastighet och manövreringsförmåga på isen. Vi ville helt enkelt se om olika profiler påverkade åkningen och i så fall hur mycket.

Vilken nytta har samarbetet skapat för er? 
- Vi har på ett vetenskapligt sätt fått det bevisat att utrustningen måste anpassas efter individen. Det är fakta som inte går att bestrida och förutom att det är jäkligt kul att kunna utveckla nya profiler så skapar det fler affärsmöjligheter.

Under hösten 2015 fortsätter samarbetet med Nationellt vintersportcentrum  med bland annat tester för att mäta skillnader i uthållighet och hur effektiv skridskoåkningen är.
- Vi kommer även att repetera testerna från i våras då vi behöver ytterligare mätvärden för att kunna göra en sammanställning och presentation att använda i vårt arbete, berättar Magnus Eriksson.

Kommer ni att nyttja möjligheten till samverkan med universitetet i andra sammanhang? 
-
Ja absolut, det finns mer att göra inom sporten.

Vad rekommenderar du andra företag att tänka på? 
- Konkretisera din fråga och var tydlig med vad du vill ha utfört. Och lyssna på forskarnas kloka råd om vad som är relevant och när det kan börja kallas fakta. För oss har det varit ovärderligt att få ytterligare bevis för det vi har vetat hela tiden men nu kan slå fast utifrån mätresultaten. 

Text: Janna Thalén

Snabbfakta om ProSharp

Företag: ProSharp, Njurunda
Startår: 1984
Antal anställda: 13 personer fördelade på Sverige, Canada och USA
Försäljning: Export till över 80 länder
Produkt: Maskiner för slipning av skridskor samt ett system för individuella profiler
Behov: Säkerställa på vilket sätt olika profiler påverkar åkarens prestation och teknik
Lösning: Tester utförda av forskningsmiljön Nationellt vintersportcentrum, Mittuniversitetet med stöd av satsningen Peak Innovation
Resultat: Vetenskapligt bevisat att utrustningen måste anpassas efter individen

www.prosharp.se