Projekt
Aktuella projekt – verksamhetsutveckling
Nytt personalhanteringssystem – övergång till statens servicecenter
Syfte
Flytta universitetets löneadministration till Statens servicecenter och byta lönesystem från Palasso till Primula för att uppnå en enklare och bättre lönehantering.
Berör
Berör alla medarbetare då all egenrapporteringen kommer att ändras. Även visa processer kommer att påverkas.
Ansvar och kontakt
Personalavdelningen
Projektledare/kontakt: Nanette Segerlund.
Lansering
Övergång till Statens servicecenter sker den 1 juni 2016.
Utbildning
Information och utbildning kommer att ske via medarbetarsidorna på miun.se, e-post och andra kanaler.
Mer information
Artikel i Mittuppslaget, dec 2015
Artikel i Mittuppslaget, jan 2016
Översyn forskningsdatabas
Syfte
Översyn av användningen/behovet och för att gå igenom vilka delar som behöver finnas kvar.
Ansvar
ULS och STUA
Mer information
Nytt avtalsförslag ska tas in från leverantören av databasen.
Översyn av EvaSys
Syfte
Se över kursutvärderings-systemet EvaSys och hur det ser ut med uppgraderingar samt eventuellt behov av ny upphandling.
Ansvar och kontakt
IT-avdelningen och LRC ansvarar.
Kontaktperson: Maria Östlund, LRC
Mer information
Uppgradering av systemet kommer att ske våren 2016, från version 6.0 till 7.0.
Multifaktor autentisering
Syfte
Öka säkerheten genom att använda multifaktor autentisering vid inloggning till datorer och system, dvs. en metod för autentisering som innebär att två eller flera faktorer används för att identifiera den som ska ha tillgång till datorer och system.
Berör
Alla medarbetare.
Ansvar och kontakt
Huvudprojektledare är Anders Hallberg, IT.
Lansering
Preliminär lansering under ht 2016
Mer information
IT väntar bland annat på vald metod i Ladok3-projektet innan de startar sitt arbete. En förstudie pågår dock för att titta på vilka olika val som kan vara aktuella.
En del av detta projekt är tvingande då Mittuniversitetet måste vara certifierad för att över huvud taget få ligga på Sunets nät.
Utskrift som tjänst
Syfte
Förbättrad printerhantering.
Berör
Berör alla medarbetare då all printerhantering kommer att ändras.
Ansvar och kontakt
Huvudprojektledare är Anders Hallberg, IT.
Mer information
Projektet ligger på is, då upphandlingen är överklagad och ligger i Luleå tingsrätt. Oklart när projektet kan återupptas. (mars 2016)
Nilex ++
Syfte
Det uppgraderade Nilex++ är ett beställningssystem där order attesteras av budgetansvarig chef innan den går vidare till leverantör. Syftet är att uppfylla ESV:s krav på elektroniskt beställningsflöde, attest på order samt ökad ramavtalstrohet.
Ansvar och kontakt
Projektledare för den tekniska lanseringen: Ann-Charlotte Staverfelt, IT-avdelningen
Lansering
Lansering av ”selfservice” där användarna själv lägger sina ärenden släpps vår/sommar 2016, tillsammans med en ny version av beställningswebben.
När den tekniska lösningen är sjösatt vidtar del två av projektet som innebär implementering av lösningen för berörda avdelningar inom förvaltningen.
Mer information
En uppsnyggning av gränssnittet är genomförd, och ett möte med referensgruppen (alla Nilex användare) har fått titta på den nya versionen.
En hel del jobb är ägnats åt tekniska stabilitetsfrågor, och Nilex går nu mera stabilt och fortare än tidigare.
Införa ett webbaserat personalrekryteringsverktyg
Syfte
Kartlägga personalrekryteringsprocessen och våra behov/krav på ett system.
Upphandla ett webbaserat rekryteringsverktyg som kan börja användas under 2016.
Berör
Berör i första hand de som jobbar med personalrekrytering; chefer, personalhandläggare, personaladministratörer och handläggare vid kanslierna samt registratur och fackliga parter.
Ansvar och kontakt
PER är huvudman för projektet.
Projektledare: Gertrud Olauzon
Lansering
- Upphandling genomförs under mars
- Utvärdering, genomgång och test av inkomna system under april.
- Stegvis införande från oktober 2016
Mer information
Ladok3
Syfte
Implementering av nytt Ladok-system.
Berör
Alla fakultets-administratörer, lärare och studenter. Sidosystem som Studentportalen, Lisa m. fl.
Ansvar och kontakt
Systemägare är STUA.
Huvudprojektledare är Anders Hallberg, IT.
Lansering
Slutlig leverans från Ladok-konsortiet 2017.
Utbildningsinsatser
Informationsinsatser kommer att påbörjas under 2016. Utbildningsinsatser kommer att påbörjas inför driftsättning.
Mer information
Information om projektet finns på:
miun.se/ladok