Projekt

Spara favorit Skriv ut 11 mar mars 2016

Aktuella projekt – verksamhetsutveckling

Nytt personalhanteringssystem – övergång till statens servicecenter

Syfte

Flytta universitetets löneadministration till Statens servicecenter och byta lönesystem från Palasso till Primula för att uppnå en enklare och bättre lönehantering.

Berör

Berör alla medarbetare då all egenrapporteringen kommer att ändras. Även visa processer kommer att påverkas.

Ansvar och kontakt

Personalavdelningen
Projektledare/kontakt: Nanette Segerlund.

Lansering

Övergång till Statens servicecenter sker den 1 juni 2016.

Utbildning

Information och utbildning kommer att ske via medarbetarsidorna på miun.se, e-post och andra kanaler.

Mer information

Artikel i Mittuppslaget, dec 2015
Artikel i Mittuppslaget, jan 2016

Översyn forskningsdatabas

Syfte

Översyn av användningen/behovet och för att gå igenom vilka delar som behöver finnas kvar. 

Ansvar

ULS och STUA

Mer information

Nytt avtalsförslag ska tas in från leverantören av databasen.

Översyn av EvaSys

Syfte

Se över kursutvärderings-systemet EvaSys och hur det ser ut med uppgraderingar samt eventuellt behov av ny upphandling.

Ansvar och kontakt

IT-avdelningen och LRC ansvarar.
Kontaktperson: Maria Östlund, LRC 

Mer information

Uppgradering av systemet kommer att ske våren 2016, från version 6.0 till 7.0.

Multifaktor autentisering

Syfte

Öka säkerheten genom att använda multifaktor autentisering vid inloggning till datorer och system, dvs. en metod för autentisering som innebär att två eller flera faktorer används för att identifiera den som ska ha tillgång till datorer och system.

Berör

Alla medarbetare.

Ansvar och kontakt

Huvudprojektledare är Anders Hallberg, IT. 

Lansering

Preliminär lansering under ht 2016

Mer information

IT väntar bland annat på vald metod i Ladok3-projektet innan de startar sitt arbete. En förstudie pågår dock för att titta på vilka olika val som kan vara aktuella.

En del av detta projekt är tvingande då Mittuniversitetet måste vara certifierad för att över huvud taget få ligga på Sunets nät.

Utskrift som tjänst

Syfte

Förbättrad printerhantering.

Berör

Berör alla medarbetare då all printerhantering kommer att ändras.

Ansvar och kontakt

Huvudprojektledare är Anders Hallberg, IT. 

Mer information

Projektet ligger på is, då upphandlingen är överklagad och ligger i Luleå tingsrätt. Oklart när projektet kan återupptas. (mars 2016)

Nilex ++

Syfte

Det uppgraderade Nilex++ är ett beställningssystem där order attesteras av budgetansvarig chef innan den går vidare till leverantör. Syftet är att uppfylla ESV:s krav på elektroniskt beställningsflöde, attest på order samt ökad ramavtalstrohet.

Ansvar och kontakt

Projektledare för den tekniska lanseringen: Ann-Charlotte Staverfelt, IT-avdelningen

Lansering

Lansering av ”selfservice” där användarna själv lägger sina ärenden släpps vår/sommar 2016, tillsammans med en ny version av beställningswebben. 

När den tekniska lösningen är sjösatt vidtar del två av projektet som innebär implementering av lösningen för berörda avdelningar inom förvaltningen.

Mer information

En uppsnyggning av gränssnittet är genomförd, och ett möte med referensgruppen (alla Nilex användare) har fått titta på den nya versionen.

En hel del jobb är ägnats åt tekniska stabilitetsfrågor, och Nilex går nu mera stabilt och fortare än tidigare.

Införa ett webbaserat personalrekryteringsverktyg

Syfte

Kartlägga personalrekryteringsprocessen och våra behov/krav på ett system.
Upphandla ett webbaserat rekryteringsverktyg som kan börja användas under 2016.

Berör

Berör i första hand de som jobbar med personalrekrytering; chefer, personalhandläggare, personaladministratörer och handläggare vid kanslierna samt registratur och fackliga parter.

Ansvar och kontakt

PER är huvudman för projektet.
Projektledare: Gertrud Olauzon

Lansering

  • Upphandling genomförs under mars
  • Utvärdering, genomgång och test av inkomna system under april.
  • Stegvis införande från oktober 2016

Mer information

Artikel i Mittuppslaget, sep 2015

Ladok3

Syfte
Implementering av nytt Ladok-system.

Berör
Alla fakultets-administratörer, lärare och studenter. Sidosystem som Studentportalen, Lisa m. fl.

Ansvar och kontakt
Systemägare är STUA. 
Huvudprojektledare är Anders Hallberg, IT. 

Lansering
Slutlig leverans från Ladok-konsortiet 2017.

Utbildningsinsatser
Informationsinsatser kommer att påbörjas under 2016. Utbildningsinsatser kommer att påbörjas inför driftsättning. 

Mer information
Information om projektet finns på:
miun.se/ladok

998
18