Anna Gudmundsson
Bakgrund
Filosofie kandidatexamen i företagsekonomi, med inriktning mot turism, och 90hp i kulturgeografi. Har även studerat bland annat spanska och historia vid Universidad Academia de Humanismo Christiano i Santiago, Chile.
Forskningsområden
Driver ett avhandlingsprojekt som fokuserar arbetstagares syn på och upplevelse av arbetsvillkor och arbete i säsongsberoende turistföretag - med fokus på arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse.
Undervisning
Undervisar i turismvetenskap och företagsekonomi på Turismprogrammet vid campus Östersund men har också undervisat i kulturgeografi. Jag har även undervisat i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Konferensbidrag
Rapporter
Artiklar i tidskrifter
Lundberg, C. , Gudmundson, A. & Andersson, T. (2009). Herzberg's Two-Factor Theory of Work Motivation Tested Empirically on Seasonal Workers in Hospitality and Tourism. Tourism management, vol. 30: 6, ss. 890-899.
Konferensbidrag
Gudmundsson, A. , Lundberg, C. & Andersson, T. (2001). Work motivation of seasonal employees - A study of a Swedish ski-resort. I North - South : contrasts and connections in global tourism : : proceedings of 7th ATLAS International Conference. [Savonlinna] : (Discussion and working papers series / Finnish University Network for Tourism Studies). S. 398-
Rapporter
Gudmundson, A. & Lexhagen, M. (2003). Relationsmarknadsföring och teknologi i tjänsteföretag : Intern marknadsföring en förutättning?. Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR) (Working paper - European Tourism Research Institute 2003:4)
Gudmundson, A. & Lexhagen, M. (2003). Intäktsstyrning och prissättning på säsongsberoende hotell. Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR) (Working paper - European Tourism Research Institute 2003:1) (Working paper - European Tourism Research Institute )
Gudmundson, A. & Lundberg, C. (2001). The Lives and Attitudes of Employees in Tourism : A study of seasonal workers in a Swedish ski-resort. Östersund : European Tourism Research Institute (Working paper - European Tourism Research Institute 2001:6)
Gudmundsson, A. & Lundberg, C. (2001). Internal marketing : A way of improving service quality. Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR (Working paper - European Tourism Research Institute 2001:7)
Gudmundson, A. & Lundberg, C. (2001). "State-of-the-Art" inom Relationsmarknadsföring : Ett marknadsföringsperspektiv om relationernas betydelse. Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR) (Working paper - European Tourism Research Institute 2001:5)
Gudmundson, A. , Lundberg, C. & Andersson, T. (2000). The Nature of Work Motivation : Herzberg´s Two-Factor Theory Applied to Seasonal Workers in a Swedish Ski-Resort. Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR (Working paper - European Tourism Research Institute 2000:10)
Lundberg, C. , Fredman, P. , Junger, E. , Gudmundsson, A. & Emmelin, L. (2000). Tyskar i fjällen : Resultat från en fältundersökning i Femundsmarka, Rogen och Långfjället. Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR) (Working paper - European Tourism Research Institute 2000:3)
Vuorio, T. , Emmelin, L. , Göransson, S. & Gudmundsson, A. (2000). Besöksmönstret i Södra Jämtlandsfjällen sommaren 1999. Östersund : European Tourism Research Institute (ETOUR) (Working paper - European Tourism Research Institute 2000:7)